Hej Nilla!

    Speciallärare är inte ett yrke utan flera - man kan bli Speciallärare i matematik, eller i språk och skriv/läsutveckling eller inrikta sig på Utvecklingsstörning: se exempel på de olika lärarprogram nedan

    För att bli behörig till Speciallärarprogrammet "matematikutveckling" ställs det följande krav:
    samt 3 års lärarerfarenhet efter examen.

    För att bli behörig till Speciallärarprogrammet "språkutveckling (läs- och skriv)" är kraven:

    Men Speciallärare mot Utvecklingsstörning ställer kraven:

    där även förskolärarexamen eller "motsvarande" examen är OK att ha. Och här är det inte uteslutet att även den utbildning som du kommer att gå accepteras som behörighet.

    Min bedömning är att du skulle kunna bli behörig till Speciallärarprogrammet mot Utvecklingstörning, men ej till inriktning matte eller språk/läs- och skrivsvårigheter. Men behörighetskraven kan också ändras under tiden du läser innan du kan söka till Speciallärarprogrammet. Kanske kan högskola/universitet göra undantag. Jag råder dig därför att samråda med Studievägledare på den högskola/universitet där du vill söka Speciallärarprogrammet.

    Tyvärr så är det inte säkrert att du kan bli behörig (om inte högskola gör undantag). Du blir definitivt inte behörig till matte och språk/läs- och skrivsvårigheter inriktningen - det är i alla fall så som vi på Fråga SYV tolkar behörighetskraven som de är skrivna idag.

    Jag vill också passa på och tipsa dig om flera yrken, som kanske kan bli av intresse för dig:
    Musikterapeut>>
    Konstterapeut>>
    Fritidsföreståndare>>
    Utomhuspedagog>>
    Lekterapeut>>
    Skolledare/rektor>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA

    Du får jättegärna höra av dig igen när du har pratat med en Studievädledare på lärarutbildningen och fått reda på om du blir behörig till speciallärarprogrammet. Jag hoppas du får ett positivt svar!