Diana

    Hej! Jag går i Ekonomi juridik, det har varit ett dåligt år för mig vilket har resulterat till flera F. Jag tänkte ta om dessa F i komvux men måsta jag ta om just de kurserna? Tänkte att jag vill bli behörig till tandläkarprogrammet, då undrar jag om jag kan välja läsa matematik 4 istället för Historia 1b och Fysik 1 istället för samhällskunskap 1b och biologi 2 istället för rätten i samhället osv? Självklart gäller det inte grundämnena.

    Sedan kan jag tilläga att jag inte kommer få ett gymnasieexamen eftersom jag kommer ha lägre än 2250 poäng.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Diana,

    om du på gymnasiet får Studiebevis, kan du söka till komvux och på komvux göra - tillsammans med SYV - planering mot Examensbevis.

    Eftersom du vill bli behörig till Tandläkarprogrammet, behöver du godkända betyg i bland annat Fysik2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. Jag råder dig därför göra planering som innehåller de kurserna.

    Historia och Samhällskunskap är tyvärr obligatoriska kurser på alla gymnasieprogram nu för tiden och du måste därför ha minst små 50 poängskurser, dvs Historia 1a1 och Samhällskunskap 1a1 - in i ditt examensbevis. Du kan, alltså, klara dig med mindre studier i historia och samhällskunskap men det går inte att utesluta de kurser helt och hållet.

    Du kan söka Kemi1, Fysik 1a eller Fysik 1b1 (till att börja med), Biologi 1, Samhällskunskap 1a1 och Historia 1a1  och någon kurs i matte - till första terminen på komvux. Och se sen - hur studierna går och göra sedan detaljerad planering med SYV på komvux.

    Bästa hälsningar

    ANNA