Lily
    Hej
    Jag går 3e året natur/samhällpå gymnasiet. Har F i ma3c och fysik 1 dvs 250p F. Jag ska nu pröva upp ma3c men kommer troligtvis bara nå E på detta.

    Jag undrar om det är värt, är det enklare att komma in på KOMVUX med F i 2 ämnnen än E i dem, om man vill plugga upp betygen?

    Mvh Lily

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lily,

    med "upplästa" på komvux betyg kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen, där det ofta är svårare att komma in.
    Exempel: om du prövar i matte 3c och får E-betyg, som ingår i ditt examensbevis - höjer du meritvärde med minst 0.4 (kanske med 0.9, om du söker till utbildning som ej kräver matte 3 för särskild behörighet);
    om du i stället kommer till komvux med F-betyget och får läsa matte 3 och får, t.ex D-betyg, är skillnad i jämförelsetal + 0.1 (skillnad mellan E och D är 0.1) och det krävs ofta ganska mycket högre betyg för att komma in i BII, kompletteringsgruppen.
    Dessutom med E i matte 3 i ditt examensbevis kan du söka till högskola redan till hösten 2018 och ev. också komma in.
    Mitt råd blir därför att utnyttja möjlighet att göra prövning i matte 3c innan du tar examen från gymnasiet. Läs på; använd www.matteboken.se; fråga på din skola om du kan få hjälp/handledning i matten; se om någon Räknestuga som Mattecentrum driver, finns i närheten (där du kostnadsfritt kan få hjälp i matten). Försök på prövningen få så högt betyg du kan i matte 3c. Blir det sedan så att du får F igen; blir du högre prioriterad på komvux till att få utbildningsplats, än med E-betyget; visst, så är det. Men jag vill avråda dig från att strunta i möjlighet att göra prövning i matte 3c under detta året. Det är en möjlighet för dig: du behöver inte betala 500kr i prövningsavgift; du har färska matte-kunskaper nu, när du läste matte för inte så länge sedan.
    På komvux är det inte garanterat att även med F-betyget få plats på kursen; du kanske blir tvungen att göra prövning nästa år på komvux i alla fall. Då betalar du prövningsavgift 500 kr + får ingen studiestör under tiden du förbereder dig för prövning. För att försörja dig måste du kanske jobba och på din fritid förbereda dig för prövning.
    Mitt råd är att du gör prövning på gymnasiet, innan du tar examen.

    Lycka till!

    L.

    Liselotte