max
    Hej jag gick ut 2013 från gymnasiet och har inte full meritpoäng till det jag vill läsa och undrar om jag läser en kurs på komvux som ger meritpoäng om det påverkar mitt jämförelsetal bortsett från den extra meriten i BII gruppen? dvs idag har jag 16.0 + 2.0 om jag läser en merit kurs för att få 2.5 i merit räknas det betyget från den kursen då in i mina 16 grundpoäng? eller åtminstone förtydliga detta:

    "Om jag läser in en kurs på komvux för att få meritpoäng, måste jag då räkna med betyget?
    Svar: Kurser som ligger utanför slutbetyget och kan ge meritpoäng räknas inte med i jämförelsetalet. "

    Sedan undrar jag om jag vill byta ut kurser, kan jag då läsa en ny kurs som motsvarar det nya betygsystemet och få upp det så ett gammalt G blir A genom att läsa en ny kurs och fortfarande ha 2500 poäng som delas med poängen? dvs att svenska A byts ut mot svenska 1 osv och att det inte är 2600 som delar resultatet utan att 2500 som i början delar resultatet kvarstår?

    "Jag har hört att man kan byta ut de två sämsta betygen i sitt slutbetyg med två nya kurser. Stämmer det?
    Svar: Nej, för att kunna byta ut betyg i sitt slutbetyg måste man ersätta med exakt den kursen man har i slutbetyget, eller motsvarande kurs i det nya kurssystemet."

    alternativt göra en prövning direkt på den nya kursen direkt och byta ut det gamla betyget på samma sätt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Max,

    om du har ett Slutbetyg från 2013, gäller det som står i faktabladet här>>

    och du kan sjäIv läsa på s.1 uppe till höger

    dvs Betyget räknas inte med, det spelar alltså, formellt sett inte någon roll om du får E eller A i betyg i den kursen som du läser för att få meritpoäng.

    ***

    Din andra fråga gäller utbyteskomplettering och här måste du få ett högre betyg i en "motsvarande kurs". De gamla kurser går inte längre att läsa eller pröva i. Alla gamla kurser har tyvärr inte motsvarighet i det nya systemet. Vilka kurser som har motsvarighet kan du se i Tabellen för utbyteskomplettering>>

    Om du blir osäker är det alltid bra att samråda med en SYV på komvux där du ska läsa kursen eller göra prövning i den.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej! Kompletterar med att skicka in utan att ha läst kursen innan, erhåller jag då bara meritpopngen för kursen eller fäknas även betyget med i snittvärdet? Dvs jag skickar in ett slutbetyg utan engelska 7 och matematik B (har blandade betyg), två kurser jag inte har med i slutbetyget. Räknar jag då bara med betygets meritpoäng på samanlagt 1,5p eller ska jag räkna med kursens betyg i mitt snittvörde också? Tack på förhand.
    • Mikael : Det är Antagning.se som räknar på dina betyg, inte du själv. Det är deras bedömning som gäller. Reglerna kan också ändras... vilket de ibland gör och ibland också med kort varsel. :( Så som reglerna ser ut idag, Ja! betyget räknas inte in, och endast Meritpoängen räknas in - men då kommer du med det högre meritvärde - prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    • Mikael : Du är BEHÖRIG tilld in utbildning även utan "kompletteringar": eng 7 och matte B. Då prövas du UTAN KOMPLETTERINGAR - utan de meritpoäng som kompletteringar ger - i BI, direktgruppen. Samtidigt prövas du Med kompletteringar i BII, kompletteringsgruppen.
    • Mikael : Du kan samråda med handläggare på Antagning.se. Det är ändå Antagning.se som kommer att räkna fram meritvärde för dig. Och det är deras bedömning som gäller, oavsett vad någon annan har sagt till dig.
    Läs alla kommentarer