Anna
    Hej!

    Jag har läst teknik specialisering bland annat och vill höja upp betyget i det, men det finns inte på komvux eller som en prövning! Vad ska jag göra??? Jag MÅSTE höja upp mina betyg för att komma in på utbildningen jag vill plugga vidare till. Vad ska jag göra?! :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    ett alternativ för dig är att satsa på Högskoleprovet. Du kan, nämligen, komma in på en högskoleutbildning i HP-urvalsgruppen;

    ett annat alternativ är att göra Prövningar. Om du inte hittar rätt kurs i listan på prövningar som du kan anmäla dig till - prata med personal på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Prövningar bör erbjudas i alla kurser i vilka undervisning (inom kommunen) bedrivs. Om undervisning i en viss kurs bedrivs på en gymnasieskola inom kommunen, måste prövning i den kursen erbjudas.

    Mer om prövningar: du kan göra prövning i vilken kommun som helst, behöver inte vara i den kommunen där du bor eller där du är folkbokförd. Titta därför på prövningsmöjligheter inom "större radie" - dvs på längre avstånd.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Hej Anna! Tack för ditt svar!
    • : Jag en fråga dock... Kan jag maila en lärare som jobbar på ett gymnasium som kan hjälpa mig med prövningarna?
    • Anna : Läraren kan inte självmant bestämma att ge dig möjlighet att genomföra en prövning. Däremot kan rektor fatta ett sådant beslut. Läraren kan ge dig info om när prövningstillfällena är och hur du anmäler dig. Ofta funkar det så att för personer som är "färdiga med gymnasiet", finns det samlad info i varje kommun om prövningar /ofta är det komvux som administrerar det/. I vissa städer som t.ex i Göteborg finns det en speciell PRÖVNINGSENHET.