Oeneuwne
    Jag ska studenten nästa vecka och mitt meritvärde kommer ligga på ungefär 16. Min dröm har alltid varit att söka till psykologprogrammet eller socionomprogrammet. Jag vet att antagningspoängerna är höga, men tänkte ta ett sabbatsår för att chansa på högskoleprovet och göra prövning i 2 ämnen om det går. Min fråga är, kan jag via högskoleprovet komma in på en av de ovannämnda utbildningarna trots mitt låga meritvärde?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Ja, så som reglerna är idag: alla behöriga sökande som har ett giltigt resultat från Högskoleprovet, prövas även i HP-urvalsgruppen. Teoretiskt sett är det möjligt att komma in även om man "endast" har E-betyg i de behörighetsgivande gymnasiala kurser.
    Man prövas, alltså, i Betygsgrupper och i HP-urvalsgruppen helt separat.

    Jag tycker du har en bra plan: Kör på den! och Lycka till!

    L. :)

    Liselotte
    SYV-besökare SYV

    Hej,

    jag har tips på att det finns andra, på sätt och vis "liknande" yrken, som har mycket gemensamt med de yrken som du är intresserad av, som jag tycker du kan kika på, om du vill;
    ex. Psykologisk coach >>; Kvinnojoursmedarbetare >>;
    även yrken som Säljare >> och Kundtjänstmedarbetare >> samt Inkassohandläggare >> kräver också kunskaper i samtalsmetodik och "psykologisk förhållningssätt" för att på ett bra sätt "hantera" kunder.

    Fler "Liknande yrken" är, enligt i alla fall min åsikt;

    Studie- och yrkesvägIedare, SamhäIIsvetare, SamhäIIsvägIedare, KommunvägIedare, Genusvetare.