Felicia
    Någonting som jag inte riktigt begriper mig på är detta med att gå mäklarprogrammet på en högskola efter gymnasiet. Jag går Handels- och administrationsprogrammet, första året. Enligt SYV här på skolan behöver jag lägga till 50 poäng samhällskunskap och matte 1, 2 och 3. Detta sa hon att jag kunde välja som individuellt val.
    Nu säger min lärare som jag har i basämnena att jag måste lägga till extra svenska för att få min högskolebehörighet för mäklarprogrammet.

    Vad ska jag välja..?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Felicia!
    Om du vill bli Fastighetsmäklare (för det finns även andra mäklare: ex värdepappersmäklare, reklammäklare mm), då är det en högskoleutbildning som kräver för SÄRSKILD BEHÖRIGHET godkända betyg i följande kurser: Matematik 3 och Samhällskunskap 1b.
    Dessutom kräver ALLA HÖGSKOLEUTBILDNINGAR alltid även Grundläggande behörighet till högskolestudier och du som läser på ett yrkesprogram uppnår Grundläggande behörighet genom att läsa valbara (för dig på yrkesprogram) kurser Svenska/svenska som andraspråk 2 och 3 samt Engelska 6.

    Angående Matematik, så ingår det i yrkesprogram Matte 1a som en obligatorisk kurs.
    För att bli behörig till Fastighetsmäklarprogrammet måste du, således, välja läsa Matematik 2a och sedan 3b.

    Angående Samhällskunskap: du läser på Handels- och administrationsprogrammet en kurs Samhällskunskap 1a1, som är en 50 poängs kurs.
    För att komplettera upp till Samhällskunskap 1b, som är på 100 poäng, behöver du få godkänt betyg även i Samhällskunskap 1a2, som också är en 50 poängs kurs.

    Se också på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HA.pdf - i programplanen ser du längst ner vilka kurser du behöver läsa för Grundläggande behörighet (i rutan Tips från SYV).

    Ett litet problem blir det i att det är enbart 200 poäng som man väljer inom Individuellt val och du behöver läsa 250 poäng:
    Samhällskunskap 1a2, 50 poäng
    Matematik 3b, 100 poäng
    och Svenska/svenska som andraspråk 3, 100 poäng.
    Det är sammanlagt 250 poäng som du skulle behöva läsa och du får bara plats för 200 poäng.

    Gå prata med SYV på din skola och fråga om det är möjligt för dig att läsa 50 poäng UTÖKAT, dvs att läsa Samhällskunskap 1a2, 50 poäng, som en UTÖKAD kurs.

    Om det stämmer att du vill bli behörig till just Fastighetsmäklarprogrammet, då gäller det för dig att välja följande kurser:
    inom Programfördjupningen - Engelska 6, Svenska/svenska som andraspråk 2 och Matematik 2a
    och
    inom Individuellt val - Svenska/svenska som andraspråk 3 och Matematik 3b.
    Plus att du behöver även läsa 50 poäng UTÖKAD kurs - Samhällskunskap 1a2, 50 poäng.

    Att läsa utökade kurser är inte en rättighet. Din skola kan säga Nej, det går inte. Och i så fall kan du komplettera på Komvux eller genom självstudier och prövning - efter gymnasiet.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    • : Tack så jättemycket för svaret! Nu förstår jag och det blir nu mycket lättare att begripa hur jag ska gå tillväga när jag förstår hur jag måste lägga up det för att få behörighet till fastighetsmäklarprogrammet. Tack så oerhört mycket! Det hjälpte mig otroligt mycket att få reda på detta!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier!