Minna
    Hej!
    Under första året av gymnasiet drogs mitt slutbetyg i svenska ner till ett D och året efter detta, alltså andra ring bytte jag till SVA. Detta har gått betydligt bättre och har gynnat mig, men jag skulle vilja plugga upp mitt betyg från första året på Komvux. Det jag undrar är om jag på Komvux sen kan läsa SVA1 och ersätta mitt gamla svenska 1 betyg med det betyget?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Minna,

    det realistiska alternativet i den situationen som du beskriver är att göra Prövning i svenska som andraspråk 1 för att det är mycket tveksamt att komvux låter dig läsa den /Komvux anser att det är "samma kurs" och du redan har ett godkänt betyg/.

    Med de upplästa betygen prövas man i BII, kompletteringsgruppen, där det ofta är svårare att komma in, krävs högre betyg för att komma in.
    Mitt råd är att du pratar med rektor på din skola och ber om att få göra prövning i Svenska som andraspårk 1 innan du slutar på din gymnasieskola - så att du får det högre betyget i ditt Examensbevis direkt. Det är det bästa alternativet för dig. Jag kan inte lova att rektor beviljar det, men du kan i alla fall fråga om det skulle vara möjligt.
    Förmellt sett, så har du inte rätt att kräva göra prövning under gymnasietiden, så att du får det högre betyget in i ditt Examensbevis. Jag hoppas dock att rektor kan göra ett undantag. Råder dig att fråga rektor.

    Hälsningar

    Daniel