Tina
    Hej!
    Jag vill söka in på en yrkeshögskoleutbildning i höst. Jag har läst allt under särskild behörighet men har inte den grundläggande behörigheten. Vad bör jag tänka på om jag söker genom reell kompetens. Ska jag stärka mina IG (som inte är relevanta i utbildningen) eller stärka kunskapen att klara själva utbildningen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Yrkeshögskoleutb gör sammantagen bedömning och kan ta in obehöriga; även arbetslivserfarenhet spelar roll. Om du berättar vilken utb du vill komma in på kan jag ge råd om kurser och behörighet.... Annars kan du vända dig till personal på den aktuella yh direkt.

    Bäst är att försöka bli behörig eller i alla fall "så behörig som möjligt"!;)

    • : Jag vill läsa till redovisningsekonom och jag har läst till ämnen i den särskilda behörigheten. Vilket kändes viktigare än att jag läser upp mina IG bl.a. biologi och kemi som inte är direkt motiverande när det inte är något jag är intresserad av. Jag kommer söka in för att läsa upp till grundläggande behörighet om jag inte kommer in på den utbildningen. Men vad bör jag tänka på när jag gör min ansökan?
    • Mikael : Uppge att du vill bli prövad i "fri kvot" och skriv om alla dina meriter som är relevanta för den utb, t.ex jobb, praktik och även fritidssysselsättning om du t.ex var kassör i någon förening ... Och om ditt projektarbete på gymnasiet hade ngt med ekonomi att göra; du kan också bifoga ett personligt brev där du förklarar varför du söker just den utb, beskriv ditt intresse för yrket och hur motiverad du är; du kan också nämna företag där du vill göra ditt LIA (praktik).
    • : Stort tack!!