Hej Pershia,

    så vitt jag vet så är "juridik" ganska så "landspecifikt", därför att lagar är inte identiska i olika länder. Det är endast om man är expert på "International" rätt - som utbildningen kan vara ganska gångbar i olika länder.

    Ett tips är att kika på yrkeshögskoleutbildningar som leder till att man kan jobba som Paralegal>>.

    Andra yrken som kanske kan intressera killen kanske kan vara - Utredare>>, Upphandlare>> och Bygglovshandläggare>>.

    Det finns t.ex Yrkeshögskoleutbildningar - Offentlig upphandlare, där det ingår ganska mycket juridik i utbildningen och sedan sysslar man med "lagar och regler" när man jobbar också.

    Det är givetvis bra om killen försöker få tag på sina betyg från Syrien. Men jag förstår om det inte går. Sedan är det också så att det inte alls är säkert att utbildning inom juridik som man skaffade sig utomlands skulle bedömas i någon större grad vara gångbar i Sverige (detta pga innehåll i utbildningar inom juridik i olika länder är ganska olika). Det är mycket möjligt att hans utbildning skulle bedömas inte alls motsvara de kraven som ställs på eftergymnasiala utbildningar inom juridik i Sverige och han skulle i så fall få svar att han har typ "grundläggande behörighet till högsksolestudier", dvs kan söka till högskola/universitet i Sverige, om han kompletterar med betyg i Svenska som andraspråk 3 (en gymnasial kurs som krävs för grundläggande behörighet) - eller om han klarar TiSUS test (språk test för att kunna läsa på högskolenivå med undervisningsspråk "svenska").

    Jag tipsar också om att kika på yrken som gymnasielärare och studiehandledare och andra yrken inom skola. Det är lärarbrist nu och man kan ibland få vikariat (ett läsår eller en termin) utan att ha någon som helst eftergymnasial utbildning, kika t.ex på Juniorlärare>> - det kan vara möjlighet att bekanta sig med den svenska ungdomsskolan och i fall killen skulle trivas, satsa sedan på att bli "någonting inom skola", som t.ex lärare eller studiehandledare>> eller skolvärd>>. En lärare kan på sikt bli rektor>>.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Hälsa killen LYCKA TILL från oss på Fråga SYV! :)

    ANNA