Hakima
    Hej!
    Det är 1 år kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval men jag tänkte vara ute i god tid & jag tänkte mycket på vad jag ska bli och jag tycker att kanske bli sjuksköterska, men det jag undrar är vilket program ska jag läsa? och hur många poäng behöver jag för att koma in på det programmet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Du kan få behörighet till Sjuksköterskeutbildningen på många olika gymnasieprogram - på alla högskoleförberedande program + på ett yrkesprogram VO http://www.gymnasieguiden.se/program/VO
    men du blir inte automatiskt behörig.
    På högskoleförberedande program måste du lägga till Naturkunskap 2, en kurs á 100 poäng.
    På Vård&omsorgsprogrammet är det ett antal kurser som du måste lägga till. Prata med SYV på gymnasieskolan och fråga om det blir möjligt att läsa alla de kurser som du behöver för Särskild behörighet och det är Matte 2a, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a2 (en kompletterande kurs á 50 poäng som tillsammans med Samhällskunskap 1a1 ger dig samma kunskaper som Samhällskunskap 1b).

    Eftersom det är många olika program som du kan läsa på & dessutom så är det ändå ingen som vet hur många betygspoäng som kommer att krävas - så kan jag bara säga att för att bli BEHÖRIG till Vård&omsorgsprogrammet är minimikravet - godkända betyg från vårterminen i åk9 i svenska, engelska, matte + fem valfria ämnen.
    Vad för behörighet som krävs till olika högskoleförberedande gymnasieprogram, se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Hälsningar
    Mikael SYV