Kajsa
    Hej!

    Tog studenten i våras och kom varken in på socionom eller psykologi-programmet. Men har tänkt nu under dessa månader, att jag vill bli socionom, terapeut, psykologisk coach alltså något i den stilen. Men vilka vägar kan jag gå för att komma dit, vad ska jag söka på. Kan jag läsa enstaka kurser eller vilka aktuella program kan jag läsa. Har sökt socionom, men kan jag söka beteendevetenskap eller? Snälla hjälp. Detta är en dröm sen många år tillbaka. Plus så ska jag göra högskoleprovet nu senare denna månad.

    Tacksam för svar.
    MVH Kajsa

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa!

    Socionom>> är en Yrkesexamen, och det går inte att få ihop av fristående kurser. För att bIi socionom måste man gå på Socionomprogrammet. Fördelen med Socionomprogrammet är att arbetsgivare känner till den utbildningen mycket väI, då den har funnits i många år. Många gånger söker arbetsgivare just "Socionomer" för diverse oIika anstäIIningar bIand annat i "SociaIa projekt", ex. ett projekt som kan heta "För unga kvinnor med psykisk ohäIsa" (det är exempeI från verkIigheten då projekt med det namnet har funnits i en av Sverige stora städer).

    Beteendevetare>> - är det ett antal olika yrken som ingår... ett vitt "begrepp", med andra ord... Iäs mer om det på föIjande sidor:

    om yrket beteendevetare>> och om hur man kan bIi beteendevetare: ett program eller Fristående kurser?>>

    PsykoIogisk coach>> - kan man kaIIa sig om man viII efter diverse oIika utbiIdningar, men det finns också utbiIdning som heter just så på HögskoIan i Skövde.

    Fördelar med Program framför Fristående kurser är:

    - att du slipper söka varje termin och riskera att inte komma in och därför inte heller komma vidare i din utbildning
    och

    - att arbetsgivare känner ofta tiII Programmen och "Iitar på dem" men än på utbildningar som är ihop-satta av fristående kurser.

    Nackdelen med program är att alla läser samma, och du får ej välja det som just du vill mer inrikta dig på.

    Du får själv bestämma om du vill i första hand satsa på program eller på fristående kurser, men man kan också "både äta kaka och ha kakan kvar", t.ex om man läser programmet och vid sidan av programmet även fristående kurser på max halvtid (kanske räcker det med att läsa fristående kurser på 25% av studietakt). På så sätt har du de fördelar som programmet ger, dvs trygghet i att du kommer in på nästa termins kurser då du har pIatsgaranti inom programmet, men att du samtidigt genom fristående kurser kan bredda och fördjupa dig i det som just du vill läsa mer om. Sedan om du och andra som har utbildning från samma program söker jobb, så har du den fördelen att du har flera avkIarade högskolepoäng och du har mer inom vissa områden, jämfört med dem som ej läste vid sidan av programmet.

    Nackdelen med att läsa på mer än heltid är att du får ej mer i Studiemedel från CSN och det är svårt att läsa på mer än heltid och arbeta extra samtidigt, och på så sätt kan det bli "knappert" med ekonomin under studietiden.

    Så - det finns för- och nackdelar i de olika Iösningar... och det är upp tiII dig att bestämma vad som passar bäst just för dig och din situation, dina möjligheter, drömmar, planer och förutsättningar.

    Lycka till med högskoleprovet!

    Vänligen

    Julia SYV