Hiba
    Hej
    jag vill läsa tandsköterska i malmö och undrar om man behöver matte 2 och eng 6 för att komma in? eller mäste man ha läst dessa 2 ämnena?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    YH utb. på yrkeshoegskolan-i-malmoe/tandskoeterska kräver följande:
    behörighet för yrkeshögskolestudier och
    Särskild behörighet (med lägst godkänt betyg) i:

    • Svenska 2/Svenska som andra språk 2 eller motsvarande.
    Liselotte

    Det krävs inte matte 2 eller eng 6, inte specifikt, men det kan ändå bli ett hinder att inte ha de betygen; därför att man kanske pga avsaknaden av de betygen ej fick ut Examensbevis. Konkurrensen till platser på de olika yh till tansköterska >> brukar vara rätt hård med många behöriga sökande per plats. Man ska därför rusta upp sig så mycket man kan.