Rima66

    Hej, Jag har tänkt att kanske prova höja mina betyg på prövningar via komvux. Mitt meritpoäng är ungefär 17.5. (Jag tänker att jag vill satsa att plugga upp mitt meritpoäng via Komvux och försöka nå iallafall 18 poäng och uppåt.) Jag är mest intresserad utav att plugga juristprogrammet. (Jag vet dock att konkurrensen är ganska tuff och att man behöver bra betyg för att söka in.) Jag är någon som tar mitt studerande ganska seriöst så jag har inget emot att betala 500kr om det är så att jag kan höja mina betyg och ha bättre chanser att kunna söka in till utbildningen jag vill studera. Jag försöker vara realistisk samtidigt som jag även vill kunna nå mina ”highest potential”. (Hälften av mina betyg är ungefär B betyg. Jag har enstaka A och C betyg. Mina E-D betyg är ämnen som jag naturligt har haft svårt för såsom matte och spanska. Jag tänker inte göra prövningar på dessa betyg eftersom jag vill göra prövningar på ämnen som jag vet att jag kan höja med stor sannolikhet.) Jag vet dock inte om det är ”lönt” att höja exempelvis ett B betyg till ett A betyg. Jag vet att jag förhoppningsvis kan höja några av dem eftersom att jag var ”nära” att nå ett A betyg i flera av dessa ämnen men jag vet att jag behöver studera ganska intensivt eftersom jag vet att ett A betyg är svårt att uppnå jämfört med betyget MVG som man hade förr. (Jag skulle aldrig ångra en höjning på mina betyg men ett B betyg till ett A betyg är vad jag har läst en höjning på 0,1 poäng. Jag vet inte om det är värt det eller inte för varje prövning i och med att höjningen inte är 100% garanterat. Jag är medveten om att man bara kan höja sitt betyg och aldrig sänka det, men jag hoppas bara att Komvux lägger upp det så att man har goda chanser att kunna höja sitt betyg från betyget man hade innan även om det bara är ett steg. Men såklart vet jag att det ligger i min motivation och hur jag presterar.) Jag tycker även om beteendevetenskap, engelska och barn och är även öppen för att plugga som socionom, syv, förskollärare eller psykologprogrammet. (Jag vet att det även är svårt komma in i psykologprogrammet eftersom antagningspoängen är höga.) (Har ni några rekommendationer till andra program som liknar dessa yrken tar jag gärna emot dem.) Jag vill även plugga något välutbildat där jag även vet att det finns goda jobbchanser i arbetsmarknaden efteråt. (Jag vet att sjuksköterska och lärare är sådana yrken men jag är mer intresserad av de andra programmen som jag nämnde som det ser ut just nu…) Jag gick samhällsvetenskap med inriktning beteendevetenskap så jag vet att jag har en granska bred linje. Jag valde även Naturkunskap 2 och Engelska 7 som mina individuella val. Naturkunskap 2 valde jag eftersom det gav mig behörighet i program som sjuksköterska. (Även tandhygienist och optiker om jag inte har fel?) Ber om ursäkt för långt svar men tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i din fråga nämner du inte Högskoleprovet och jag vill påminna om den möjligheten. Kasta gärna ett öga på https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet
    Vad gäller prövningar så tänk på att höjning på + 0.1 gäller 100poängskurserna; höjer du i ett steg, t.ex från B till A i en 50poängskurs, blir höjningen hälften (jämfört med en 100poängskurs). Vilka betyg du tidigare hade kommer inte de som jobbar med prövningar ta hänsyn till eller ens veta om. Du uppvisar de kunskaperna du har och får det betyget som läraren och medbedömaren tycker du förtjänar.
    Vad gäller dina intressen och vilka utbildningar som passar in på dem, så tycker jag att du även kan kika på yrken som AudionomDietist, Arbetsterapeut och Fysioterpeut samt Röntgensjuksköterska (som är ett annat yrke än sjuksköterska och utbildas på Röntgensjuksköterskeprogrammet som innehåller andra kurser än ssk-programmet). Beskrivningar av yrken finns på www.framtid.se där över 2.ooo yrken finns att läsa om! T.ex framtid.se/yrke/rontgensjukskoterska
    Jag vill också "påminna om" att utbildningar på eftergymnasial nivå finns även i andra former än högskola-universitet, t.ex kan man inom folkhögskola utbilda sig till Fritidsledare. Kika gärna på framtid.se/yrke/fritidsledare
    Det finns också många utbildningar inom yrkeshögskola och du får gärna titta på vilka utbildningar som finns just nu på www.yhguiden.se -- några exempel på utbildningar inom yrkeshögskola som kanske kan bli av intresse för dig:
    yhguiden.se/utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/koordinator-inom-besoeksnaeringen
    yhguiden.se/utbildning/naringslivsakademin/inkopare-hallbarhetskompetens-distans
    yhguiden.se/utbildning/forshagaakademin/fiske-och-jaktguide
    yhguiden.se/utbildning/reveljen-vuxenutbildning-solleftea/stodpedagog
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-campus-molndal/aktiveringspedagog-med-inriktning-rehabilitering
    yhguiden.se/utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/stodpedagog
    yhguiden.se/utbildning/larcentra-hudiksvall/behandlingspedagog
    yhguiden.se/utbildning/xenter-yrkeshogskola/trafiklarare
    yhguiden.se/utbildning/kompetensutvecklingsinstitutet/stodpedagog
    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/handledare-inom-lss-och-socialpsykiatri-distans

    Du skriver också om att du med den utbildning du har skaffat dig vill ha goda chanser till att få jobb och du vill också "tjäna bra"! det har jag inte glömt... men det är ju "ganska omöjligt" att ge några garantier. Så länge det inte ges jobbgaranti kan man med vilken utbildning som helst gå arbetslös och vad gäller lönen, så beror det på väldigt mycket (bland annat på hur duktig man själv är eller blir på att löneförhandla, för att det ju för det mesta Individuell lönesättning). Under tiden du utbildar dig kan mycket hända... du kommer kanske på att du vill starta eget och bli din egen arbetsgivare? Och då blir det upp till dig att se till att du kan "tjäna bra med pengar"! :) Du får gärna "kasta ett öga" på framtid.se/entreprenor-egenforetagare

    Studie- och yrkesvägledare