Johanna
    Hej!
    Jag har läst klart samhäll andra året i somras. Men mår jättedåligt. Har alltid trivts dåligt i skolan då jag och mina intressen funkar för de mesta med mina äldre kompisar. Jag sökte in på korr men kom inte in. Har plats 13 som reserv på de humanistiska programmet, men skolan visste inte om de skulle ta in reserver. Jag vet inte riktigt vad kag ska göra. Med mina grova konsentrationssvårigheter, de sociala och att jag allmänt mår dåligt i skolan gör så att jag inte passar i en vanlig skola. Ska även eventuellt kolla om jag behöver utredas för add. Jag har letat efter kontaktuppgifter till utbildningsförvaltningen i min kommun men hittar den inte. Kan ni hjälpa mig, jag bor i Hammarö kommun. Tror ni att jag har tillräckliga skäl till att de kan köp- distansstudier, jag tänker ju på att det är inte jätte många kurser så kanske de finns pengar för det? Trots att gymnasiet är frivilligt så är det inget allternativ för mig att hoppa av, jag vill så snart som möjligt läsa vidare på högskola då alla mina framtida yrken kräver eftergymnasial utbildning. Jag skulle så gärna vilja bli klar med gymnasiet till sommaren?

    Om min kommun inte skulle gå med på det, så kanske folkhögskola vore något? Jag fyller 18 de här året, men eftersom jag redan har läst 2 år, kan jag läsa 1 år och kunna välja de kurser som jag behöver för behörighet??

    Behöver hjälp, tips och råd!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    kontaktuppgifter till Hammarö kommun finns på www.hammaro.se/Dolda-sidor/Kontakta-oss. Det finns Bildningsförvaltningen i Hammarö kommun.

    Att kommuner skulle köpa distans-kurser för en elev i åk3 på gymnasiet är extremt ovanligt. Men du får givetvis fråga din kommun om det och vi hoppas och håller tummarna!

    *****
    Ang. läsa på en folkhögskola
    Det är till en Allmän linje på folkhögskolorna som du behöver söka.

    ... kurser från gymnasiet /betyg i dem/ och Omdöme från folkhögskola kan inte sammanföras. Folkhögskolorna sätter ej betyg; de ger OMDÖME. De kan t.ex ge 2.0 eller 3.0 eller 4.0, som är det högsta möjliga Omdöme... och omdöme sätts "samma omdöme på alla de olika ämnen". Folkhögskolelärare bestämmer /tillsammans/ i slutet av läsåret Vilka studerande har uppnått kraven för att kunna få Omdöme om Grundläggande behörighet och vad "siffran" blir. Bästa/högsta är 4.0.
    Dina förkunskaper som du fick på gymnasiet kan givetvis leda till att det kan funka för dig att på ett läsår uppnå kunskapsnivå så pass att du skulle kunna få Omdöme om Grundläggande behörighet.

    Länktips: studier/folkhogskola.

    Du kan kontakta folkhögskolornas gemensam infotjänst - E-post: [email protected]
    Telefon: 08-796 00 50 och fråga om det finns lediga platser på några av folkhögskolornas Allmänna linjer. Man brukar annars söka till folkhögskolornas allmänna linjer på våren, så det kan tyvärr vara så att det är nu för sent att söka till folkhögskolornas allmänna linjer.

    Tips på vad du kan göra: förutom ta kontakt med din kommun och be dem om hjälp, kan du också prata med både kurator och rektor på din gymnasieskola; jag kan inte lova att de har konkreta lösningar på din situation, men det kan i alla fall inte skada; och vi hoppas att de har ngt. att komma med som kan bli till hjälp för dig.

    Ännu fler möjliga lösningar:
    om du skulle kunna få jobb inom kort och bedriva självstudier - inom matte finns t.ex en jättebra sida www.matteboken.se - och "invänta" tills på våren det kalenderåret du fyller 20 år... då kan du söka till komvux. Påbörja läsa på komvux ska du kunna tidigast från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år. Du kan då, så småningom, få Examensbevis från komvux.

    Fundera också på att försöka bli ex. halvtidssjukskriven... då skulle du kunna läsa åk3 på två år. Om du läser på halvtid - kanske du kan klara dina studier? Du blir, alltså "försenad" med ett år, men det är kanske ändå en bättre lösning än de andra alternativen?