Emanuel
    Hej,
    Jag har ett slutbetyg från 2009 som jag fick ut via vuxenutbildningen.
    Om jag skulle läsa upp mitt gamla Engelska B för ett högre betyg som i sin tur skulle ersättas med nuvarande Engelska 6, kommer jag då förlora mitt meritpoäng som jag har på Engelska B?

    Vänligen/Emanuel Akpinar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Huvudprincipen är att man genom nya studier, fler studier - inte ska försämra sina chanser att komma på högre utbildning. Skulle ett nytt betyg försämra ditt meritvärde - kommer antagning.se inte räkna in det betyget. Tips: läs engelska 7, som är nästa kurs efter eng6/B; det är alltid bra att kunna mer eng och det är möjligt du får ännu mer i merit.

    • Emanuel : Men vet du om Engelska 6 kan också ge meritpoäng (som Engelska B). Jag menar om man har läst i det gamla systemet och kompletterat med Engelska 6 (eftersom Engelska B finns inte längre).
    • Mikael : Om du inte sedan innan har godkänt betyg i eng B, kan du nog inte få merit för eng 6; eng 6 ingår numera i grundläggande behörighet och krävs för att över huvudet taget komma in på högskola. Förut var det inte så, då var det meriterande att ha läst eng B.
    • Emanuel : Jag har redan godkänt i Engelska B, skulle det gå då i såfall?
    • Mikael : Ja, det borde vara så att genom att få högre betyg i eng 6 än du hade i eng B, höjer du ditt meritvärde .
    Läs alla kommentarer