Mevlut
    Hej!

    Jag går mitt tredje år på naturvetenskapsprogrammet och läser engelska 7 där jag har nationella prov nästa vecka. Faktum är att jag är väldigt stressad inför detta provet, då jag är rädd för att få F. Men om jag skulle få F i engelska, vilka konsekvenser skulle jag få inför framtiden vad gäller antagningen till universitet ?

    Mvh Mevlut

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mevlut,

    om en elev får F i kursen Engelska 7, får inte eleven meritpoäng för den kursen. Dock är det fullt möjligt att uppnå kraven för gymnasieexamen och få Examensbevis. Engelska 7 är en kurs på 100 gymnasiala poäng och gränsen går vid 250 poäng, dvs man kan ha 250 F-betygsatta poäng och ändå få ut sitt examensbevis. Fler än 250 poäng kan man inte ha i examensbeviset, då får man Studiebevis i stället.

    Om du har godkända betyg i alla andra kurser men får F i eng7, uppnår du kraven för gymnasieexamen och får ut ditt Examensbevis. Du blir med det behörig till högskola. Tyvärr får du inte meritpoäng för eng7 och F-betyget sänker också ditt meritvärde/jämförelsetal.

    Det är givetvis mycket bra om du kan få godkänt betyg i kursen. Vi håller tummarna och hoppas du får godkänt betyg!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Peter syv