Charlotta
    Hej min ungdom går andra året på gymnasiet och har fått F på de två senaste matematik proven. Har aldrig tidigare haft F. Nu säger skolan att hen inte får göra nationella provet pga av detta. Vi har anlitat privat läxhjälp för att hen ska lyckas få godkänt i Matematik. Var i lagtexten står det att efter F i Matteprovet får du inte göra nationella provet ?

    Mvh Charlotta

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Charlotta,
    mitt råd till dig är att kontakta Skolverkets Upplysningstjänst - tel.nr 08-527 332 00 och tel.tid kl.9.30-11.30 och kl.13-15 på vardagar. Du kan där berätta vad som har hänt och be om råd.

    Jag tror inte det någonstans i lagtexten står just så som du menar att skolan har sagt till dig/er... men SYV är inte jurist.
    Det är Rektor som är ytterst ansvarig för det som händer på en skola.
    Vi här på Fråga SYV vet inte vad som har hänt.
    Personligen förstår jag inte varför eleven ej skulle få göra NP, om eleven så önskar. Som sagt, vet jag inte exakt vad som har hänt... men ex. Om läraren kanske menar att det skulle vara fördjäves även om eleven fick godkänt på NP, pga eleven tidigare ej kunnat uppvisa godkända betyg... - eller att läraren är säker att eleven ej kan på så kort tid som gick mellan sista provet och NP har en rimlig chans att "höja sig" så pass...  så är det egentligen upp till läraren att sätta betyg, men jag är förvånad att en elev som vill göra NP ej får... det har vi tidigare inte varit med om här på Fråga SYV (det är inte vanligt..).

    Det som gäller är följande_
    Det är lärarens kompetens att sätta betyg.
    Om elever/föräldrarna ifrågasätter lärarens kompetens i att sätta betyg - är det i första hand till rektor man vänder sig. Får man inga svar från rektor som man kan förstå och acceptera, kan man gå ännu högre upp... och till slut kan man anmäla till Skolinspektionen>>.