Daniel SYV

    Hej,
    i dagsläget hittar jag tyvärr inte någon riksrekryterande utbildning på EK/juridik förutom på Korrespondensgymnasiet /där man läser på distans - med några få obligatoriska träffar i Torsås, 3 mil utanför Kalmar/ - man bor alltså hemma och ej behöver Internat eller elevboende.
    Se gärna gymnasieskolornas presentationerna på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program

    Det är Korr + några få gymnasieskolor som erbjuder Riksrekrytering på EK, inriktning EKONOMI, dvs ej inriktning juridik.

    Till saken hör också att man behöver absolut inte läsa inriktning Juridik på gymnasiet eller några juridsåiska kurser över huvudet taget för att bli behörig till juristprogrammet på högskolan/universitetet. Särskild behörighet till juristprogrammet är godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b, ej några juridiska kurser alltså.

    Att få Intenat eller elevboende i Stockholm är mycket svårt; inte ens om man kommer in på en riksrekryterande utbildning, kan det garanteras att eleven för någonstans att bo. Föräldrarna får hjälpa till! Eleven som icke är myndig är föräldrarnas ansvar. Det blir tufft även ekonomiskt, då inackorderingstillägg, om man får det, täcker inte på långa vägar alla utgifter. ;(