Mary
    Hej!

    Jag skulle jättegärna vilja bli försäljningschef eller helt enkelt en bilförsäljare i bilfirmor men jag undrar om man kan läsa vidare till detta på universitetet? Eller måste man börja efter gymnasiet?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Kika gärna på avsnitt UTBILDNING på yrke/bilforsaljare

    Inom försäljning kan man både få jobb direkt efter gymnasiet och gå olika utbildningar och man kan även bli chef, utan att ha gått på högskola. Mycket handlar om talang, envishet, viljan och förmågan att lära sig på egen hand sant även om tur.

    Utbildningar som ledet till att man kan jobba med Försäljning och även som försäljningschef finns även inom yrkeshögskola - se hela utbudet på www.yhguiden.se

    • : Hej! Vilka utbildningar är det då man ska ta för att bli försäljningschef? Har kollat runt lite och det finns olika
    • Julia : Ja, det finns väldigt-väldigt många olika utbildningar och i olika skolformer - både på högskolenivå och inom yrkeshögskola; det går också att läsa utomlands och bli försäljningschef i Sverige; det är helt omöjligt att lista upp alla passande utbildningar för att det finns tusentals. Utbildningsutbud förändras också. Så, om du ska söka senare än till Hösten 2019, måste du titta på utbildningar (i alla fall mer "ordentligt") senare - kanske t om när ansökningsperiod redan har börjat och söka direkt - för att de utbildningar man ser idag kanske inte finns när det blir dags för dig att söka; och de nya utbildningar dyker upp i stället. :)
    • Julia : Kika på många olika yrken på www.framtid.se - ex. även på https://www.framtid.se/yrke/butikschef
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om man siktar på jobbet som Försäljningschef, så finns det 2 "huvudvägar" att gå:
    antingen börjar man jobba med försäljning i någon form så fort man kan - t.ex som kassabiträde >> eller butikssäljare >> (viket jobb som helst inom försäljning) och försöker "växa" på sin arbetsplats genom diverse olika fortbidlningar, självstudier, formella studier vid sidan av jobber mm.
    eller
    så söker man till en eftergymnasial utbildning - kanske i första hand till civilekonomprogrammet (ett 4-årigt program på högskolenivå). Samtidigt kan man även söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar; se några exempel på yh-utbildningar, nedan:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/b2b-saljare-affarshogskolan-orebro
    https://www.yhguiden.se/utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/inkopare-med-strategisk-och-operativ-kompetens
    https://www.yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/technical-account-manager-hermods-goteborg
    https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/key-account-manager-goeteborg

    Hela utbud av yh-utbildningar finns på www.yhguiden.se
    Högskole-universitetsutbildningar hittas lättast genom deras gemensam hemsida www.studera.nu
    De högskoleutbildningar som är Sökbara just nu - ser man på www.antagning.se