Carlo

    Varför vissa utbildningar kräver 2250 poäng för antagning när Komvux lämnar inte ut slutbetyg under 2350 poäng? Det är ologisk. Vad är egentligen det som gäller för slutbetyg ? Nyfiken pappa.

    • : Högskolor / universitet
    • Anna : Det finns ganska utförlig förklaring i svaret, nedan. Det går inte att generellt svara på hur man blir behörig till svensk högskoleutbildning - då det finns flera olika sätt. Det spelar stor roll om man har utländska gymnasiebetyg eller om man är vuxen och har "gamla svenska gymnasiebetyg" eller om en ungdom läser på gymnasiet idag... det är flera olika uppsättningar av regler som gäller för de olika situationerna. Man måste veta exakt vilken situation personen är i, för att kunna ge svar. Tips: boka tid hos SYV på komvux och ta med alla de betyg som finns att tillgå.
    • : Tack för dina tips.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carlo,
    när du skriver "vissa utbildningar" tänker du på utbildningar på högskolor/universitet eller andra utbildningar? t.ex finns det Yrkeshögskola >> där de utbildningsansvariga kan göra egen bedömning, även om slutbetyg ej finns och inte gymnasieexamen heller.

    För alla Högskoleutbildningar (dvs på högskolor/universitet) i Sverige gäller det att man ska ha Grundläggande behörighet. Den kan man uppnå på olika sätt.
    Slutbetyg var standard på gymnasiet t o m 2013 (elever gick ut med Slutbetyg i juni det året) och de som gick ut ungdomsgymnasiet i juni 2014 hade som mål att få Examensbevis.

    Det är olika regler för Slutbetyg och för Examensbevis.

    På undantag kan man på komvux, om man uppfyller vissa kriterier, fortfarande få Slutbetyg (t om sista juni 2020). Rektors beslut krävs. Annars är det Examensbevis som är standard även på Komvux.

    Direkt svar på din fråga om vad som krävs för ett Slutbetyg - kan vara svårt att ge; detta för att de som t o m år 2013 fick slutbetyg på gymnasiet hade 2500 poäng i sina slutbetyg, men på komvux räcker det med 2350 betygsatta poäng (av dem måste minst 90% vara godkända). Det betyder att man kan max ha 235 poäng som är betygsatta med F. Men det finns ju numera ingen kurs som är mindre än 50 poäng.
    I praktiken blir det att man måste ha minst 2150 godkända poäng, dvs betyg som är G, VG, MVG eller E - A.
    *********
    Eftersom du uppger 2250 p. i din fråga - gissar jag på att du kanske menar Examensbevis. Det är just Examensbevis som är standard sedan några år - och för examensbevis gäller det lite olika regler på ungdomsgymnasiet och på komvux.
    Men både på gymnasiet och på komvux måste man ha minst 2250 Godkända poäng, dvs betygsatta med E eller högre betyg. Resterande poäng kan man ha F (men inte i vilka kurser som helst; vissa kurser måste man tvunget ha godkänt betyg i).

    Du får gärna begränsa din fråga: gäller det en ungdom som idag läser på gymnasiet?
    Gäller det en vuxen som vill uppnå grundläggande behörighet på komvux?
    ***
    Grundläggande behörighet kan man även - i vissa fall - uppnå utan fullständig gymnasial utbildning, genom Reell kompetens: om man efter det att man fyllde 19 år har arbetat i minst 3 år på minst halvtid och har några godkända betyg i gymnasiala kurser, bedöms man ha Grundläggande behörighet (men för att kunna Konkurrera om plats på högskoleutbidlning behöver man resultat av Högskoleprovet). Hänvisning: Antagning.se/sv/Det-har-gäller >>>.