Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jan,

    vad som gäller för den som söker till svenska högskoleutbildningar med utländska gymnasiebetyg går att läsa Här>> och kort svar: det beror på vad en utländs gymnasial utbildning innehåller och det kommer att ta lite tid (att invänta bedömning om du har grundläggande behörighet till högskolestudier i Sverige och en annan fråga blir också om du har Särskild behörighet till just den utbildning som du vill söka till + du måste /i fall undervisningsspråk är svenska/ också skaffa dig gymnasiala betyg i svenska, eller svenska som andraspråk - alternativt göra TISUS-test= Test i Svenska för Universitets Studerande);

    om du i Spanien läser på en gymnasial IB-utbildning - då gäller följande>>

    men du kanske kommer att läsa i Spanien på en svensk gymnasieskola, då är det som om du läste en svensk gymnasieutbildning. Se vilka svenska gymnasieskolor som finns utomlands här>> I Spanien finns det två skolor: El Colegio Sueco>> och Colegio Escandinavio>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Peter syv