Hej Marina!

    Se i programplanen för Handels- och administrationsprogrammet, här>>

    och du ser att en kurs Inköp1 ingår som inriktningskurs i inriktning Handel&service, dvs om man läser den inriktningen då läser man obligatorisk kursen "Inköp 1".

    Inköp 2 får läsas som programfördjupande (på båda inriktningar) och kurserna Logistik 1 och 2 - likaså.

    Det kan vara på förhand svårt att få en garanti på att just de kurser kommer att erbjudas att läsa. Det man kan få är - besked att kommer att erbjudas som "valalternativet" men om inte tillräckligt många elever väljer dem eller om behörig lärare blir föräldraledig - då kan inte kurser starta. Sådant förekommer, tyvärr.

    Därför kan jag föreslå följande: att fråga på de gymnasieskolor som erbjuder Inriktning Handel- och service >> (och vilka skolor i Stockhom som erbjuder den inriktningen, kan du se här>> jag hittade 9 gymnasieskolor)
    om de har för avsikt att erbjuda kurser inom Inköp och Logistik - och söka till några av dem, kanske till alla dem (men givetvis måste man prioritera i sin gymnasieansökan - "i första hand", "i andra hand" osv).

    Viss gymnasieskolor, som t.ex Yrkesgymnasiet>> erbjuder utbildning i Lärlingsform, vilket innebär att det kan vara lättare att få läsa de yrkeskurser som man vill. Om man får Lärlingsplats hos en Logistiker/speditör, och läser alla yrkeskurser på en arbetsplats (vilket man gör som lärling).

    Jensen>> erjuder bara den ena inriktning på HA, vilket i detta fallet är en stor fördel (betyder att eleven får läsa just den inriktningen, för det finns inte den andra inriktningen på den skolan och då får i alla fall garanterat läsa en kurs "Inköp 1").

    Detsamma gäller Grillska gymnasiet>> och Fryshuset>>, som också erbjuder Lärlingsutbildning och bara en inriktning på HA.

    Distra bygg>>  och Design- & construction College>> erbjuder också bara en inriktning på HA.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA