Elev

    Hej! Jag har några frågor. Har man inte rättighet att byta linje bara för att man är omgångare på en privat skola? Hade jag kunnat byta linje om jag inte var omgångare? Tillhör jag Göteborgsstad när jag är en omgångare?

    Vad är det som säger att man måste söka om? Rektorn har under hela läsåret vetat att jag velat byta till ekonomi. Jag tog inte min plats i jan/feb då vi kom fram till att det skulle bli för mycket att ta igen. Han hade därför sagt att jag hade kunnat gå om med 04’orna. Kan inte han ge mig en plats på ekonomiprogrammet till nästa läsår? Jag är ju redan inne i skolan? Varför har jag inte rätt till ett byte till nästa läsår?

    Sedan undrar jag också, kan han inte låta mig bli den första som tas in som reserv? Eller är det endast gymnasieantagningen som har hand om detta? Är det så då att allt går på poängen?

    Den 3/4 september går reservantagningen över till den internakön, som min gymnasieskola har hand om. Om jag sätter upp mig på denna kön, kan han då ta in mig som den första? Eller är det fortfarande så att det är poängen man går efter? Jag menar efter omständigheterna, att han länge vetat att jag verkligen velat gå ekonomi. Kan han inte ta in mig som den första för att vara snäll? För att jag väntat i ett år på detta? Eller finns det fasta regler för detta? Isåfall vad är det för fasta regler?

    Jag undrar också, enligt min rektor behöver man 600 poäng för att ta sig vidare till 2’an. Jag undrar för det första, om det är en fast regel på att man just måste ha med sig 600 poäng till 2’an.

    Sedan undrar jag också, kan rektorn bestämma sig för att en elev ska gå om, även fast eleven kan få 600 poäng? Vad går rektorn efter eftersom att jag behöver gå om?

    Vi hade ett möte för 7 veckor sedan. Då kom vi överens om att jag skulle vara i skolan varje dag. De 2 första veckorna blev det ett missförstånd om. Jag kom därför inte till skolan någon dag dessa två veckor. Ingen kontaktade mig om att jag skulle komma dit. Ingen frågade vart jag var. Ingen kontrollerade att jag hade fattat rätt.

    Rektorn skrev då efter dessa två veckor att jag skulle behöva gå om.

    Jag har betyg i engelska, religion och spanska. Rektorn har däremot stoppat min lärare som har samhällskunskap och historia. För att han säger att min omgång gäller. Min lärare som jag har i samhällskunskap och historia, har sagt att jag kan få godkända betyg. Det har jag pratat med henne om.

    Matematik och svenska ska jag läsa på sommarskola hade vi med rektorn kommit överens om. Samt naturkunskap vid sidan av i 2’an. Hur kan han då säga att min omgång gäller, när jag kan få betyg i alla mina ämnen förutom i naturkunskap?

    Tack för alla bra svar jag fått!

    • Jelena :

      Allt som är utanför det som ingår i "elevens rättigheter" kan man få om man har tur. Man kan önska, hoppas och hålla tummarna, men inte kräva. Det är endast om elevens rättighet inte tillgodoses som man kan kräva. Det du önskar ingår inte i elevens rättigheter, därför kan du inte kräva det. Tråkigt om du upplever att du blev lovad någonting som sedan inte blir av.
      Varför är det så viktigt för dig att gå på just ekonomiprogrammet och just på en specifik skola? Samma behörighet till eftergymnasial utbildning som elever kan få på ekonomiprogrammet kan man få även på flera andra gymnasieprogram, bland annat på Handels- och admin.programmet och på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    sökande kan tas in från reserv endast om någon plats "befrias" och det är inte alls säkert att det blir så. Det är alltså mycket möjligt att ingen från reserv kommer tas in, över huvudet taget.

    Hur rektorn agerar kan inte FRåGA SYV påverka. Detta i första hand på grund av att vad vi tycker om det kommer inte spela någon som helst roll. FRåGA SYV har inte beslutsrätt, utan endast är ett öppet forum och vi kan endast diskutera kring din situation och försöka förklara reglerna och ge råd om vad vi tycker du, som ställer frågan, ska göra. Sedan bestämmer du själv vad du gör.
    Vad jag personligen tycker om rektorns agerande kommer inte påverka det som händer. Vad tror du vi på FRåGA SYV kan göra för att hjälpa dig, förutom att vi gav dig råd att söka via gymnasieantagningen (vilket inte medför några nackdelar)?. Att du söker via gymnasieantagningen sätter inga hinder för att även andra saker ska hända samtidigt. Du får fortfarande försöka "hoppa in" i någon utbildning (parallellt med att du söker via gymnasieantagningen).

    Du är under 18 år och jag vill råda dig att be dina vårdnadshavare kontakta rektorn och be honom om ett möte där ni kan försöka komma överens om vad som kan och bör göras åt din situation.
    Det är mycket möjligt att vi missuppfattar en hel del kring din situation, men som jag tolkar det så ingår det inte i elevens rättigheter att få bli "placerad" i år1 på ett program som eleven inte har sökt till och inte kommit in genom konkurrens (via gymnasieantagningen). Sedan händer det att det kan bli så, men endast när alla behöriga sökande som sökte i tid, kom in - och efter det finns en ledig plats - då får rektorn ta in vilken elev som helst som är behörig till programmet.
    En annan rättighet för eleven är att fullfölja den utbildning till vilken hen blev antagen (alltså just det programmet just på den skolan där hen är antagen, men endast om hen har god närvaro). Även om eleven får många F under föregående gymnasieår, får hen (konstigt nog) fortsätta läsa vidare (men det är många gånger till nackdel för eleven och det finns andra lösningar som gagnar eleven mycket bättre).
    Det bästa är att du, dina vårdnadshavare och rektorn kommer överens om vad som kan och bör göras. Du och dina vårdnadshavare kan ha önskemål, men beslutsrätten ligger hos rektorn.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen och lycka till!
    Julia SYV

    • Elev : Tack för svar! Är det något som står i sten att man måste ha 600 poäng med sig? Kan jag gå upp till 2’an med 450 poäng exempelvis? Kan jag gå vidare även fast jag har några F?
    • Elev : Om jag har bra närvaro för att tillägga.
    • Julia :

      Det vanligaste är att eleven har 800 godkända poäng med sig från årskurs 1. I annat fall blir det svårt (kanske t o m omöjligt att uppfylla kraven för examensbevis). I examensbeviset måste eleven ha 2500 poäng och av dem endast 250 får vara betygsatta med F. Om du endast vill "genomgå 3 år på gymnasiet" men inte har något mål att komma in på högskola sen är en situation. Men om du vill uppfylla kraven för examensbevis och med det ha behörighet till högskola, är det inte en framkomlig väg för dig att med endast 450 godkända poäng (vilket är endast lite mer än 50% av vad eleverna brukar ha med sig till år 2) fortsätta läsa år 2. Du kommer att ligga efter väldigt mycket och om du kämpar hårt för att läsa ikapp, riskerar du att bränna ut dig, förstöra din hälsa. Vi avråder från att fortsätta upp till år 2 när man ligger efter i flera kurser.
      Vad gäller din formella rättighet att fortsätta läsa år2 även om du har flera F från kurser i år1, var god ring till Skolverkets upplysningstjänst: 08-527 332 00 (beskriv din situation och be om juridiskt råd - Skolverket har jurister som är kunniga i skoljuridiska frågor, och som kommer att ge dig rätt svar).