Jacob
    Hej!

    Läser Biologi kandidat och master på Biologiprogrammet. Funderar på att komplettera med kurser för en eventuell lärarutbildning i framtiden.

    Min fråga är så här: "Jag har mängder med poäng i biologi så det skulle isf vara mitt huvudämne. Om jag väljer naturkunskap som andraämne, hur många poäng i dem andra ämnena fysik/kemi/biologi behöver jag?"

    Sedemera: "Vad är kraven för gymnasielärare? (under ovan nämna förutsättningar)"

    Vänligen
    C

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Jacob,
    om du vill bli behörig lärare, behöver du få ut Lärarlegitimation från Skolverket.
    I grunden måste du ha Lärarexamen.
    Om du läser fristående kurser i ämnena, i vilka du vill bli behörig att senare undervisa, måste du komma in på KPU, Kompletterande pedagogisk utbildning (som är ett program på 3 terminer på heltid; eller på 6 terminer på halvtid). Det är de ansvariga för KPU på just det lärosäte där du vill läsa KPU som, i syvene och sist, bestämmer vem som är behörig sökande.
    Allmänt gäller: i sitt huvudämne, för att bli behörig komma in på KPU för Gymnasielärare (ämneslärare, ej yrkeslärare, alltså) - ska man ha 120 högskolepoäng; i sitt bi-ämne ska man ha 90 hp.
    Så som Lärarutbildningen är utformad idag (jan 2019), så kan det ingå olika antal högskolepoäng i naturkunskapsinriktning för lärare, till exempel:
    60 hp i Biologi
    30 hp i Kemi
    15 hp i Fysik.
    Men i ditt fall - om du ej har fler "rena biologipoäng" än 120 hp, så tror jag inte du kan använda dem även inom ditt bi-ämne (men fråga gärna studievägledare på den aktuella KPU-programmet), utan jag tror du behöver i så fall ha 45 hp i vardera kemi och fysik.
    Fördelen för dig att ha 45 hp i kemi och i fysik blir att du i så fall kommer även bli behörig att undervisa i kemi och fysik på högstadiet (åk7-9 på grundskolan).

    Men - det är egentligen upp till de ansvariga för KPU-programmet att svara. Och jag blir inte förvånad om du får lite olika svar från olika lärosäten. Lärarutbildningarnas uppbyggnad är rätt krånglig och ibland finns det avvikelser mellan lärosätena; det är endast de generella riktlinjer som centrala/generella bestämmelser gäller.

    Vänligen och lycka till!
    SYV