Hannah
    Hej!

    Just nu har jag 17.9 i meritvärde inkl. (max, 2.5) meritpoäng, och skulle vilja höja det till runt 19.0 - 19.5. Jag har rätt blandade betyg (inklusive ett F och några En), men undrar om jag borde satsa på att höja dessa eller satsa på att lägga till och pröva några kurser i Tyska som jag är helt flytande i då jag har bott här sedan jag tog studenten nästan två år sedan. Jag pluggade Spanska på gymnasiet så skulle därmed lägga till ytterligare kurser. Kursen jag har F i kommer jag att plugga oavsett! :)

    Mycket tacksam för svar!

    Hannah

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah,

    om du inte i ditt Examensbevis har betyg i Tyska, kommer inte betyg i tyska hjälpa dig. Du måste höja de betygen du har i ditt Examensbevis.

    Du har redan max i merit. Tyska 3 och 4 ger annars meritpoäng, men du har ju redan max i merit.

    Men om det är så att du i de kurser som ger dig merit, och som finns i ditt examensbevis ej har A-betyg i alla dem /exempelvis om du kanske har B betyg i Spanska 3 och 4/ - då kan du göra prövningar i tyska 3 och 4 och om du får A-betyg i dem, kommer i så fall betygen i tyska 3 och 4 räknas in också (dvs Inte i stället för spanska 3 och 4) men också - även betygen i tyska 3 och 4 kommer i så fall räknas in, men höjningen blir liten. Om du får A betyg i både tyska 3 och 4 - får du den totala höjningen av ditt meritvärde med ca 0.2 /dvs du får ca 18.1 i stället som nu, när du har 17.9/. Som sagt blir höjningen liten, men höjning är en höjning och kanske är värt att göra det i alla fall.

    Men om du redan nu har A-betyg i spanska 3 och 4, då kan du inte få meritpoäng inom moderna språk för tyska 3 och 4.

    Högskoleprovet råder jag dig att satsa på. Har du gjort HP? Om du gjort det, kan du göra det ännu en gång. Man får göra HP hur många ggr som helst.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA