Lollo
    Hejsan!
    Jag fick min diagnos med dyskalkyli väldigt sent vilket blev i gymnasiet andra året. Jag har hela mitt liv haft svårt med vissa typer av matte som att förstå klockan, multiplikation, bråk, huvudräkna osv. Men jag har kämpat med matten dubbelt så hårt omedvetet om att jag hade ett handikapp och trodde istället att jag var segare än andra eller nästan dum så jag blev såklart lättad när jag gjorde en utredning men tyvärr så fanns det inte så mycket hjälp jag kunde få på skolan jag gick så jag hoppade nämligen av Matte 2b när jag om och om igen inte kunde klara första provet.
    Idag har jag gått komvux och jag har verkligen kämpat, jag har fått vissa typer av hjälp vid proven som att ha lite anteckningar ibland eller dela upp mina prov i flera delar för att jag har svårt att komma ihåg formler eller kunna skilja på dom men inget annat. Jag har fått E på varje prov vilket jag är väldigt stolt över då jag vet mina problem och verkligen har suttit med matten 24/7 vilket nästan är löjligt att säga när jag bara har fått E men tyvärr är det så då det är otroligt svårt för mig att få högre betyg oavsett.
    Min fråga är att jag gjorde nationella för några dagar sen och jag bara vet att jag inte klarade det. Jag har en svår relation till matte nationella prov på grund av hur svårt det var för mig förut. Stressen blev för mycket och jag blev helt tom när jag skulle skriva det. Jag fick inte riktigt ha samma hjälp som på resten av proven jag har haft och jag har aldrig haft ett så stort prov med så mycket jag skulle behöva skilja från varandra tidigare så jag blandade ihop rätt så mycket under provet. Jag vet att jag fick rätt på en del men jag vet också att jag säkert inte klarade det och får nu F.
    Vad händer om jag får F? Jag har kämpat så mycket, men min lärare har sagt tidigare för klassen att om man får F på nationella så får man F och att det inte finns något att göra. Är det så? Även för mig som har dyskalkyli och har kämpat så mycket under hela terminen men helt föll på mållinjen med nationella för att jag blev för uppstressad och hade svårt att förstå det jag såg? Måste jag nu börja om helt med kursen och utsätta mig för något så frustrerande och påfrestande ämne igen bara för att jag verkligen måste ha matte 2b för att kunna ha mer val ang högskolor?

    Tacksam för svar för jag är verkligen besvärad och vet inte vad jag ska göra!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lollo,
    för att bli behörig till många högskoleutbildningar - krävs det inom Matte godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c. Vaför välja mellansvår kurs i matte , 2b, och inte den lättare kursen - 2a, när du har svårt för matte? Mitt förslag är att du försöker få betyg i matte 2a; det är lättare kurs och det kan hända att ditt resultat på Nationella provet kanske skulle räcka för att få godkänt betyg i matematik 2a.
    ********
    De är beklagligt att du har dyskalkyli och att du fick diagnosen sent. Dock befriar inte diagnosen för kravet att uppnå samma kunskaper som "vem som helst" som inte har svårigheter med matten. Diagnosen ger dig rätt att få längre tid på provet; rätt till stödundervisning i små grupper och/eller till individuell handledning, men befriar inte från kravet att du ska ha samma kunskaper som andra elever för att få samma betyg.

    Det är bra att du har kämpat och jag hoppas givetvis att du får godkänt betyg i matte 2 /2a eller 2b/. Om du inte får godkänt betyg nu, kanske /förhoppningsvis/ kan du få godkänt betyg senare. Diagnosen kan också ge dig rätt att gå om kursen /en möjlighet som inte alla studerande på komvux får - då komvux kan sätta in "karens" på t.ex ett år och ej ta in på samma kurs tidigare än ett år efter det att man fick F betyg i samma kurs/.
    Även CSN - om du tar studiemedel - kan eventuellt ge viss "eftergifter" pga du har din dyskalkyli-diagnos. Så, det är bra att du fick din diagnos "på pappret", det ger dig vissa rättigheter men ej befriar från kravet på att du ska uppnå (kanske under Längre tid och förhoppningsvis med Mer hjälp än andra studerande behöver och kan få) tillräckliga kunskaper inom matematiken.

    En fundering - du som har svårt för matten, varför välja utbildning på eftergymnasial nivå som kräver matte 2 för behörighet? Behörighet till utbildningar sätts inte slumpmässigt utan det finns "en tanke" bakom det. Om matte 2 krävs, betyder det att under utbildningen måste man antingen göra vissa beräkningar eller använda sig av "det matematiska tänket" och det har du ju svårt för. Mitt förslag är att du kanske skippar söka utbildningar som kräver mer matte än matte 1. Det skulle i alla fall jag göra om jag hade dyskalkyli, tror jag.
    Dyskalkyli finns i olika former, olika grad och omfattning. Förhoppningsvis finns det redan nu eller kommer att "uppfinnas" snart Nya metoder som kan vara  till stor hjälp för dyslektiker, men som du skriver i din fråga att du Kämpade jättemycket och kanske inte får godkänt betyg i alla fall...

    Sammanfattning
    Fundera över att försöka få godkänt betyg i matte 2a och på att söka utbildningar som ej kräver mer matte än matte 1. Om du på högskolan söker utbildning som ej kräver matte 2, men HAR GODKÄNT BETYG I MATTE 2 /2a räcker/ - får du en halv meritpoäng >> för godkänt betyg i matte 2.

    Bästa hälsningar
    ANNA