Hej Herman,

    se gärna på vad utbildningar på Yrkeshögskola ställer för Behörighetskrav;

    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/elektronikingenjor - här krävs det bland annat godkända betyg i gymnasiala kurser Mekatronik 1, Elektromekanik och Elektronik och mikrodatorteknik. De kurser läser man inte på Samhällsvetenskapsprogrammet. Om det på din gymnasieskola blir möjigt att läsa dem inom Individuellt val eller som utökade kurser, vet inte jag. Det måste du fråga på din gymnasieskola.

    Se ett annat exempel - https://www.yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjor-vasteras - här krävs det Godkända betyg i Ellära 1(A) alt. Praktisk ellära alt. Underhåll-elteknik alt. Fysik 1 (A) eller motsvarande kunskaper förvärvade i arbetslivet eller via studier.

    I behörighetskraven till https://www.yhguiden.se/utbildning/sti-stockholms-tekniska-institut/sti-ingenjoer-automation står det att man bl a måste ha godkända betyg i Praktisk ellära (eller Ellära A samt Växelström trefas A) eller motsvarande teknisk kompetens/erfarenhet.

    Till den här yh https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-halmstad/automationsingenjor-i-mekatronik krävs det bl a godkända betyg i Gymnasiala kurser: Datorteknik 1a; Elektromekanik eller Fysik 1a eller Elkunskap; Praktisk ellära eller Ellära 1 och 2 och Växelström trefas; Mekatronik 1 eller Programmering 1. De kurserna läses inte på samhällsvetenskapsprogrammet.

    Det är i så fall studier på komvux efter gymnasiet som kan ge dig de betygen/kunskaperna.

    Problemet kan dock vara att komvux i din kommun inte erbjuder de kurserna som du behöver läsa eller att du inte får plats på de kurserna. Och då kan det bli svårt att bli behörig till en teknisk yrkeshögskoleutbildning.

    Utbud av utbildningar inom yrkeshögskola förändras hela tiden. Detta på grund av att de "följer arbetsmarknaden"; för att utbildningar ska motsvara de behov som finns på arbetsmarknaden just nu. Därför vet vi inte exakt vilka yrkeshögskoleutbildningar som kommer att finnas om ett par år. Vi vet vilka som finns idag. Och hela utbudet kan du titta på www.yhguiden.se

    Exempel på YH som man kan på Samhällsvetenskapsprogrammet bli behörig till är
    Facility Manager>>
    Internationell kulturprojektledare>>
    Säljare, KAM>>
    Ljud- och musikproducent>>
    IP-paralegal, juridisk assistent>>

    • : Tack för snabbt svar! Har en till fråga om det är så att man skulle gå SAM programmet vilka utbildningar skulle man ha chans att gå på yrkeshögskolan och är chanserna goda att komma in där?
    • Anna : Många yrkeshögskoleutbildningar kräver viss Arbetslivserfarenhet. Men, å andra sidan, kan man komma in på Yrkeshögskola även som Obehörig. Varje klass kan ha upp till 20% obehöriga. Därför uppmanar vi alla intresserade att söka till yrkeshögskoleutbildningar, även om man inte är behörig. Jag ska nu också utöka mitt tidigare svar till dig.