Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Det finns några Yrkeshögskoleutbildningar som heter Studiehandledare>>>

    som är på ett år på heltid eller lite längre; av dem är några på distans.

    Men det är inte ett krav att studiehandledare (modersmålsstödjare) ska ha en viss speciell utbildning utan man kan få jobb med diverse olika utbildningar i bagaget; arbetsgivare har rätt att avgöra vilken utbildning och vilka övriga kvalifikationer som är tillräckliga för att kunna få anställning.