Johan
    Hejsan, jag går på Thorildsplan gymnasium, inriktning Teknik Informations och medieteknik. Jag valde att läsa Tyska steg 3 första året, men nu börjar jag få tvivel om det, då jag tidigare inte förstod att det var ett individuellt val, då jag gärna vill läsa Matematik och Fysik som individuella val. Min fråga är alltså: Räknas Moderna Språk som ett individuellt val om man läser det i årskurs 1 och i så fall kan jag fortfarande välja 2 andra kurser till årskurs 3 individuella val? Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Johan!
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf

    På Teknikprogrammet, oavsett vilken skola man går på och oavsett vilken inriktning man läser - väljer man 400 poäng kurser inom Programfördjupningen + alla elever på ALLA program väljer också 200 poäng Individuellt val.
    I vilka årskurser de valbara kurser läses - är det olika på olika skolor.
    Individuellt val är det vilka kurser som helst (som skola kan erbjuda) men Programfördjupande får bara tas från listan av vilka kurser som får läsas som Programfördjupande på just Teknikprogrammet (se i Programplanen för TE på länken ovan).

    Moderna språk får läsas som Programfördjupande på Teknikprogrammet.
    Moderna språk får läsas inom Individuellt val på alla gymnasieprogram.

    Du kan få Meritpoäng för godkänt betyg i Moderna språk 3, http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    vilket höjer konkurrenskraft i dina betyg.

    Om inte alla kurser som du behöver eller vill läsa ryms inom programmets 2500 poäng, kan du ansöka om att få läsa utökat. Prata med SYV på din skola om det.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    ANNA