Elin
    Hej!
    Jag skulle vilja plugga utomlands en termin i gymnasiet, helst i Spanien. Jag under lite hur det går till. Kostar det att plugga utomlands? Fungerar det som i en svenska skola? Får man gratis lunch i skolan? Hur skaffar man boende? Hur får man pengar till fritiden? Fixar skolan boende? Betalar kommunen terminsavgiften bara?Kan man söka helgjobb och ha en möjlighet att få det? Är det många som söker utomlands? Är det svårt att komma in och hur går det till när man söker?
    Jag vill gå ekonomi juridik linjen men hittar ingen skola utomlands som har den inriktingen, finns det någon?
    Tacksam för svar!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    det finns 2 svenska gymnasieskolor i Spanien:
    colegio-escandinavio och el-colegio-sueco. Du får gärna läsa på skolornas hemsidor och ställa frågor till skolans personal.
    Det jag vet är att eleverna oftast läser ett helt läsår - många ggr åk2 - på en svensk gymnasieskola utomlands.
    ***
    Ett annat alternativ är att söka till program som anordnas av Universitets- och högskolerådet - se info på gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa.

    ***
    Tredje alternativet är att du och dina vårdnadshavare ordnar allt själva, på egen hand.
    Fördelen här är att du kan söka läsa på vilken skola du vill men det kan kosta rätt mycket.

    Alla detaljer om vad det kan kosta och var man kan bo mm. eller om det går att få extrajobb - kan vi tyvärr inte svara på här på Fråga SYV.
    Det jag tidigare har fått veta av svenska gymnasieskolor utomlands att de brukar "placera" elever hos värdfamiljerna, som skolan anskaffar och godkänner.
    ***
    Söker man studier utomlands på egen hand, på en valfri skola - får man ta reda på rätt mycket själv (göra egen reseach). Tänk på att som icke-myndig, får du ej ta beslut själv, utan dina vårdnadshavare måste godkänna och med det tar de samtidigt på sig att ta hand om kostnaderna och "allt runt om".

    ***
    Ännu ett alternativ är att vända sig till en organisation eller ett företag som är specialiserar sig i att "skicka iväg" svenska studerande - till utlandet, ex. se info på framtid.se/bloggar/studera-utomlands-och-upptack-varlden; reportage/explorius och Reportage/sts.

    Angående kostnader: det går tyvärr inte att undgå kostnaderna. Även om terminsavgifter ej behöver betalas av dig eller din familj, kommer det att kosta att resa till och från skolan i utlandet, att bo och äta + andra omkostnader.