Hej Patrik!

    roligt att du är intresserad av yrket Polis>>

    I behörighet till polishögskola ingår det inte bara godkända betyg i vissa kurser, men också "andra saker" :) som t.ex att man är frisk, stark, simkunnig och har B-körkort (för personbil).

    Vad det gäller just kurser, så är det samma behörighet till Polisutbildningen som till Jurstprogrammet: du behöver ha Grundläggande behörighet till högskolestudier + godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i Historia 1b.

    Alla de behörighetskraven som du behöver uppfylla, ser du här>>

    På EE, El- och energiprogrammet behöver du lägga till följande kurser:

    Se i programplanen för EE>>

    Man behöver läsa 100 poäng utökat för att kurserna Samhällskunskap 1a2, 50 poäng och Historia 1a2, 50 poäng får inte plats inom programmets 2500 poäng.

    Du behöver välja Engelska 6 som en programfördjupande kurs och sedan behöver du också läsa svenska (eller svenska som andraspråk 2och3 samt samhällskunskap 1a2 och historia 1a2 - och de fyra kurser utgör tillsammans 300 poäng; man har inom Individuellt val plats för 200 poäng och 100 poäng måste därför "hamna" utanför programmets 2500 poäng).

    Sammanfattning:
    för att bli behörig till Polisutbildningen på El- och energiprogrammet, behöver du välja Engelska 6 inom programfördjupningen och sedan behöver du läsa svenska (eller sas) 2 och 3 samt samhällskunskap 1a2 och historia 1a2. Du måste läsa 100 poäng utökat och U-kurser kan vara Svenska 2 eller Svenska 3 eller två "utökade" 50-poängskurser, Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA