Ambitiös student

    Hej! Jag har tagit naturvetenskap gymnasieexamen i år, har inte kommit in i tandläkarprogrammet, mina betyg stödjer inte. Jag har fått underkänt och därmed inte behörigheten för programmet för matte 4 och fysik 2, kommer få från komvux under terminen. I nuvarande har jag meritvärdet 14,84 med underkända matte 4 och fysik 2. Jag har läst moderna språk 3 och 4 Franska (1,5p) samt engelska 7 (1p), så jag har full meritpoäng. Jag antar därför att jag inte behöver läsa modersmål för att höja meritvärdet eller, har jag rätt? Eller finns det någon kurs jag kan göra för att kunna komma in på programmet? Har provat HP, fått 0,3, jag tänker därför inte slösa någon tid på den, särskilt att jag inte är så bra på engelska och vill ej lägga tyngd på HP som inte har så stor chans för. Tandläkarutbildningen är min dröm, jag tänker inte byta till en annan utbildning. Jag vill verkligen bli tandläkare. Jag har därför begränsat mitt ansöka för universitet och endast anmält mig för denna utbildning. Har blivit struken, har inte behörighet just nu. Jag har sökt här och där och kontaktat SYV i vuxenutbildning men gav mig ingen hjälp, eller hellre försökt hjälpa till med ett studieplan eller liknande. Jag kan direkt säga att jag gick i en dålig skola (privatskolan), dåliga lärare som skiljer elever från varandra och har en “favorit elev”, det vet alla mina gamla klasskamrater. Jag menar att jag inte kunde höja mina betyg än ett E i biologi och kemi kurserna, alla elever klagade och pratade med rektorn, men inget förändrades och lärarna fortsatte jobba där. Jag har läst om prövningar, men det är många kurser som behöver göra prövning på i så fall. Jag har läst om folkhögskola, och ett så kallat antagningsprov. Skulle det kunna hjälpa mig?! Kan vuxenutbildningen hjälpa till?! Kan jag inte läsa om kurser eller läsa något i komvux? Jag vill säkerställa att jag kommer in nästa år, vill helst på Göteborgs universitet. Jag skulle uppskatta ifall du hjälper mig att programmera. Jag känner mig väldigt vilsen och vet inte hur jag ska gå eller hur jag ska uppnå min dröm/ mitt mål. En sak jag är fullt säker på och det är att jag vill läsa tandläkarprogrammet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Du måste tvunget få godkända betyg både i matte 4 och i fysik 2. Mitt råd är därför att du börjar med de kurserna och siktar på så höga betyg som möjligt i båda kurserna. Och vad du för övrigt kan göra blir i så fall en senare fråga…

    Du kan också söka till allmänna kurser på folkhögskolorna, och som snabbast på ett läsår få Omdöme om grundläggande och särskild behörighet. Det är inte säkert du blir antagen till folkhögskolans allmänna kurser för att du redan har fullständig gymnasiekompetens och kommer därför sist i kön till utbildningsplats på allmänna kurser, tyvärr. Med det skadar inte att söka. Kommer du in, sikta på högsta möjliga omdöme som är 4.0. Med det högsta omdöme finns viss chans att komma in på tandläkarprogrammet men inga garantier för att antal sökande med högsta omdöme brukar vara fler än antal platser på tandläkarprogrammet i BF-urvalet (där man prövas om man har omdöme från en folkhögskola).
    Testa göra prövningar - t.ex kan du börja med matematik 1. Jag förstår det som så att du i ditt examensbevis har betyget i matematik 1c. Om du har lägre betyg än A i matte 1c, boka in dig på prövning i matematik 1a och sikta på betyget A på prövningen. Eftersom du på gymnasiet läste även matte 2 och 3, så borde du nu kunna få högt betyg i matte 1 och speciellt i den enklaste kurser som är matematik 1a.
    Du har rätt i att du kommer behöva göra prövningar i ett stort antal kurser (i princip i alla kurser som ingår i ditt examensbevis i vilka du har lägre betyg än A). Titta på antagningsstatistik till tandläkarprogrammet. Du kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen (detta för att du inte var behörig direkt på gymnasiet).
    Antagningsstatistik för Tandläkarprogrammet (Göteborgs universitet) visar följande:
    antagningsgränser  i BII (kompletteringsgruppen) till HT 2022 -  låg på 21.51
    och till VT 2023 - 21.42.
    Man har 20.0 om man har alla A-betygen i sitt examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Alltså räcker det inte att endast har alla A-betygen i alla kurser från gymnasiet utan man måste även ha minst 1.5 merit/extrapoäng. Läs gärna om meritpoängen på gymnasieGuiden.se/merit
    Vidare vill jag också påtala följande: det är tyvärr långt ifrån alla som påbörjar tandläkarprogrammet som blir färdiga och får examen. Ganska många tvingas sluta på grund av att det blir för tufft att läsa: det är svåra kurser man läser och det går mycket snabbt. Man kan bli "avrådd" eller "spärrad" från programmet om man inte lyckades få godkända betyg i kurser inom programmet. Att vara motiverad och vilja lyckas är jättebra med man måste samtidigt också ha förmåga att ta till sig stora mängder svår information snabbt och sedan minnas det man lärt sig under mycket lång tid framöver. Det är inte alla personer som ha de förmågorna - olika personers styrkor ligger inom olika områden. Hen som har kapacitet att bli tandläkare kanske skulle bli en usel hantverkare eller en mycket dålig yrkesförare (bara för att ta ett exempel) och tvärtom.
    Jag förstår att du vill bli tandläkare. Och jag säger inte att det kommer inte att ske. Jag vet inte hur lång tid du är beredd att lägga på att försöka komma in på utbildningen (det kan ta några år... kanske ganska många år och går inte på förhand garantera att det kommer att lyckas). Men sedan är det också fem-åriga snabba och tuffa studier som ligger framför honom/henne som kom in på tandläkarprogrammet. Du får gärna fråga studievägledare eller utbildningsadministratörer på tandläkarutbildningar om hur många av de som kom in på programmet som tog examen (det är absolut inte alla, kan jag lova dig...).
    Med det sagt, så är det upp till dig vad du vill göra.
    Vill du inte titta på andra yrken, "fine". Då börjar du kämpa på för att komma in på tandläkarprogrammet. Tips! antagningsgränserna till vårterminen (start på våren) brukar vara lite lägre. Under alla omständigheter måste du vara behörig.
    Vad gäller högskoleprovet, så är det givetvis upp till dig, men mitt råd är att du gör högskoleprovet igen och igen - många ggr. Högsta resultat kommer att gälla. Du skriver om att du inte är så bra på engelska och det är inte så bra... kurslitteratur inom tandläkarprogrammet kan till en viss del vara på engelska. Det är i alla fall bra att kunna så mycket engelska som möjligt (oavsett vilket yrke man satsar på).

    Studie- och yrkesvägledare