Karl
    Jag fick F i Svenska 1 och har fått höra att man måste gå om ett år, finns det inga andra lösningar?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karl,
    att gå om ett år på gymnasiet är en Stor förmån, så om du får erbjudande om det - är mitt råd att du direkt tackar jA!.
    Utan godkänt betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk 1 kan man ej ta ut examensbevis från något gymnasieprogram.
    Om du inte läser på IB- programmet, är undervisning på Svenska (dvs undervisningsspråk är svenska) och om man ej har tillräckliga kunskaper i svenska, blir alla andra ämnen lidande också.
    Vad har du för planer för framtiden? Vilket yrke och jobb siktar du på?

    Vänliga sommarhälsningar

    Julia syv

    • :

      Hej Julia,

      Jag är rätt osäker på vad jag vill jobba med i framtiden just nu, men något socialt arbete iallafall. Men jag har läst att man kan göra "prövning" på ämnet under nästa termin när man läser Svenska 2. Är det sant?

    • Anna : ja, du har att göra prövning i en kurs med F betyg på gymnasiet. Dock måste du skaffa dig kunskaper på egen hand.