Hej Nikolas,

    på gymnasiet får man betyg i varje kurs som man läser.

    Det du har hört, är kanske att man inte får "meritpoäng" /extrapoäng/. Men reglerna för Meritpoäng är nu under utredning; de kommer att ändras - när och hur de ändras, vet vi idag ännu inte.

    De reglerna som gäller idag /och tillsvidare/ kan du se på www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng och tanken bakom du nuvarande reglerna kring meritpoäng i Moderna språk är att motivera elever läsa mer inom moderna språk. Om man byter språk från grundskolan till gymnasiet, då kan man lite inom två olika moderna språk; tanken bakom reglerna om meritpoäng är att motivera fler elever att läsa mer inom ett och samma språk -så att man kan något modernt språk bra och inte bara kunna lite grand inom flera språk.

    Om du "byter språk" kan du hinna läsa Moderna språk1 /nybörjarkurs/ under åk1 och sedan steg 2 - under åk2 och sedan steg 3 - under åk3 och för godkänt betyg i Moderna språk 3 får du 0.5 i merit.

    Men om du i stället behåller samma språk och läser moderna språk 3 redan under åk1 och moderna språk - under åk2 /eller 3/ - och får godkända betyg, då tjänar du 1,5 meritpoäng.

    Bästa hälsningar

    ANNA