Abbe
    Jag undrar om man kan gå på ett gymnasium utomlands alla 3 åren?

    1 Svar

    Frågor och svar taggade med 'studiemedel' (314 st.)

    • Sara17

      Vad motsvarar hp?

      Hej jag ska plugga utomlands, och jag håller på att ansöka om studiestöd. Det krävs antal poäng man ska läsa per år, och i Storbritannien har de inte detta, utan varje kurs ör 30 credits och i ett pr läser jag 180 credits. Studenterna...

      Milla : : Hejsan!Heltidsstudier på högskolor och universitetsnivå = att man läser 30 hp (alltså Högskolepoäng per termin, på 20 veckor). På 40 veckor, två terminer, om man läser på... Läs hela svaret
    • Elizabeth

      Sommarstudier - tips på det?

      Hej! Jag går snart ut gymnasiet och skulle vilja ha en produktiv sommar medan jag väntar på universitetsbeskedet. Jag undrar ifall ni känner till någon utbildning där jag kan studera och tjäna samtidigt, jag känner inte mig riktigt redo inför...

      Milla : : Hej!om du läser gymnasiala kurser som inte ger meritpoäng och inte krävs för behörighet till din universitetsutbildning, kommer inte de nya betygen påverka ditt meritvärde. Du kan söka till... Läs hela svaret
    • Obeslutsam

      Hur fungerar CSN på komvux?

      Hej! Jag har hört att studiemedel på komvux inte är från samma pott som studiemedel för högskolestudier men får inte riktigt fram ordentlig information om det, hur fungerar det? Om jag vill läsa upp några kurser på komvux parallellt med...

      Milla : : Hej!Frågorna om studiemedel besvaras bäst av studiestödsutredare som jobbar på CSN. Du kan också läsa information på csn.se/bidrag-och-lan/studiestöd men om du inte hittar svar... Läs hela svaret
    • Sssshbg

      Att få två csn bidrag?

      Jag ska studera två utbildningar efter sommaren! En yrkesutbildning och en utbildning i högskolan! Jag undrar om jag kommer få två csn bidrag eller är det bara en? Har hört mycket om det och därför tänkte jag fråga! Blir det att man...

      Milla : : Hej!frågor om studiemedel besvaras bäst av studiestödsutredare på CSN men just den frågan du ställer kan jag svar på. Studiemedel kan man, som max, få för Heltidsstudier. Och detta... Läs hela svaret
    • Alma

      Att ha i åtanke när man byter utbildning och institution?

      Hej! Jag går första året på teknisk fysik just nu på en teknisk högskola men har nu sökt till läkarprogrammet på universitetet i samma stad eftersom det känns som en utbildning som passar mig bättre. Jag har funderat på om det...

      Milla : : Hej,jag tänker på studiemedelsfrågan; antal veckor med studiemedel är begränsat och på eftergymnasial nivå kan man få det för max 6 läsår;... Läs hela svaret
    • Snurresprätt

      Kan jag få CSN för gymnasiekurser trots att jag går på universitet?

      Hej! Läser just nu till civilingenjör och är inne på slutet av mitt fjärde år. Jag inser nu att jag antagligen inte kommer bli färdig i tid och kan behöva mer tid för att ta min examen. Problemet är att jag redan läst ett extraår...

      Milla : : Hej!Frågorna om studiemedel besvaras bäst av CSN, därför vinner du på att läsa på www.csn.se och om du inte hittar svar på din fråga... Läs hela svaret
    • ag54

      Går det att komplettera otillräckliga studieresultat mha sommarkurs?

      Hej! Såhär har jag det senaste läsåret sökt och fått utbetalningar av CSN 30 poäng 20 veckor, år 2023 vecka 35 - år 2024 vecka 02, studietakt 100 % 30 poäng 20 veckor, år 2024 vecka 03 - 22, studietakt 100 % Angående...

      Milla : : Hej,de som är experter på frågor om studiemedel jobbar på CSN. Jag jobbar inte på CSN men min erfarenhet (och även det jag läser på CSN´s... Läs hela svaret
    • tri

      Kan jag få student bidrag och student lån?

      Hej. Jag och mina föräldrar väntar på beslut från Migrationsverket om våra permanent uppehållstillstånd. Jag vet inte om jag kan få permanent uppehållstillstånd (troligen inte). Jag vill fråga om jag inte får permanent...

      Milla : : Hej,frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN, eftersom det är där beslut om studiemedel fattas. Jag, som inte tar beslut om studiemedel (eftersom jag inte jobbar som Studiestödsutredare)... Läs hela svaret
    • hej halloj

      sommarkurs för att behålla csn?

      Hej, Jag läser ett civilingegörsprogram nu och är lite orolig för att inte klara de poäng jag behöver i år för att behålla csn. Om jag missar csn är det med 3 poäng och jag undrar om jag kan läsa en valfri sommarkurs då...

      Milla : : Hej,frågorna om studiemedel besvaras bäst av CSN, därför att beslut fattas där och personal på CSN är experter på de frågorna. Vad jag, som inte jobbar med beslut kring... Läs hela svaret
    • Ida597

      Vilken utbildning?

      Hej! Jag vet att jag vill plugga ekonomi, men med tanke på att det finns så många olika utbildningar med många olika inriktningar så vet jag inte vilken som passar mig bäst. Det jag vet är att jag vill plugga det som ger bäst...

      Milla : : Hej!När du väljer en kandidatutbildning som förbereder dig för en karriär inom bank/finans och ekonomi är det viktigt att överväga vilka ämnen och kompetenser som är mest relevanta... Läs hela svaret
    • Felicia95

      Socialadministratör?

      Hej! Finns det csn-berättigade socialadministratör-utbildningar? Hittat någon men inte med rätt till studiemedel. Gärna tips på andra liknande administratörutbildningar med csn. Medicinsk sekreterare har jag koll på. Tack!

      Milla : : Hejsan,yrket Socialadministratör är i Sverige icke-reglerat; arbetsgivare får därför anställa med vilken utbildning som helst (enligt arbetsgivarens bedömning); "gymnasiekompetens" brukar... Läs hela svaret
    • frågannnn

      Kan jag söka CSN?

      Jag ska läsa 2 kurser på komvux i vår, en kurs med 100 poäng och en kurs med 50 poäng, båda kurserna är 10 veckor långa och pågår under samma period. Av olika anledningar behövde jag även söka på två olika...

      Milla : : Hej,att du kommer läsa på två olika komvux-skolor påverkar inte din möjlighet att få studiemedel. Du kommer läsa en 100-poängs gymnasial kurs på 10 veckor och den kursen kommer du läsa... Läs hela svaret
    • Tess

      Hur ska jag få ekonomin ihop om jag pluggar på nytt?

      Hej! Jag utbildade mig till fysioterapeut och har arbetat som det i ungefär ett år nu. Egentligen under utbildningen började jag tvivla på att detta var rätt karriärval för mig, men jag tog till slut examen. När jag började jobba tyckte jag inte...

      Milla : : Hej,jag vill råda dig kontakta CSN och få klarhet i frågan om hur lång tid (hur många veckor) med CSN på eftergymnasial nivå som du har kvar. De 4 månader som... Läs hela svaret
    • David

      Läsa flera utbildningar efter varandra?

      Hej Inför kommande utbildningsval har jag funderat på att läsa flera utbildningar efter varandra för att öka framtida säkerhet på arbetsmarknaden. Först hade jag tänkt läsa sjuksköterska utan att ta CSN-lån för att sedan...

      Milla : : Hej,antal veckor med studiemedel är begränsat. På eftergymnasial nivå har man, som max, 6 läsår (om man läser på heltid) eller 12 år om man läser på halvtid.... Läs hela svaret
    • natalie

      får man csn på 50 poäng kurs?

      Hej jag pluggar på komvux och är under 20 så får studiestöd. Jag har tänkt att plugga en kurs i april på heltid i 5 veckor som har 50 poäng. Får jag fortfarande studiestöd isåfall?

      Milla : : Hej, om en gymnasiekurs är på 50 poäng, då läses den på heltid på 2,5 veckor. Om du ska läsa den på fem veckor, då läser du den på halvtid (50% av... Läs hela svaret