Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nur,

    om du gör högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet, men högskoleprovet befriar inte från kraven på grundläggande och särskild behörighet. Du skriver om att du går i årskurs 2 och att du har "har alla behörighet/krav" vilket kan inte stämma (i alla fall ännu) för att du måste ta ut examensbevis i slutet av år3 - för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier, och det tar 1,5 år till för dig: om du uppfyller kraven för examensbevis. Det finns många krav att uppfylla, bland annat bör man ha godkänt betyg i gymnasiearbete och i både svenska 2,3 och i engelska 6.
    Annars, så stämmer det att i fall man är behörig men har lägre betyg än de som ger plats på utbildningen, men får högt resultat på högskoleprovet, så kan man komma in i HP-urvalet.
    Försök få så höga betyg i alla kurser du läser. Gör högskoleprovet så många gånger du hinner innan du går ut gymnasiet.