Hej Hampus,

    om du är 18 år och läser på gymnasiet - då läser du mot Examensbevis. Uppfyller du inte kraven, får du Studiebevis. Studiebevis kan du senare komplettera upp till Examensbevis - på Komvux, vuxenutbildningen.

    Det är givetvis bättre att uppfylla kraven och få Examensbevis.

    Ang.praktik - varför har du inte praktik? Menar du att du inte kan hitta praktikplats eller varför är det problem med praktiken?

    Ang. ">> ta studenten" - om du menar springa ut med mössan på och skrika dig hes, åkandes på student-flacken så får alla som vill göra det nu för tiden; för det behöver man inte uppnå kraven för examensbevis. Men att man med studiebevis ej har behörighet att läsa vidare och har svårare att få jobb - är en annan sak.

    Hoppas jag svarade på dina frågor; i alla fall på några av dem. Återkom ang. praktiken.... Skola måste hjälpa dig hitta praktikplats; även om skola vill gärna att eleverna är aktiva och själva letar efter praktikplatserna också.

    Bästa hälsningar

    ANNA