Mae

    Hej! Jag går första året i naturvetenskapslinjen men jag tänker byta till Estet digital design i höst nästa termin (jag har valt att gå om ett år). Eftersom jag har redan gjort färdig matte 1c boken och fått godkänt i det så sa min Skolas Syv till mig att jag kommer inte ha någon matte om jag byter till estet. Ett av de största anledningarna till varför jag vill byta (förutom att jag gillar att skapa) är för att jag inte vill hålla på med att studera så mycket matte inom flera olika ämnen och så känner jag mig inte lika motiverad och intresserad av NO ämnen. och det leder till min fråga; Kommer de betyg jag får inom kemi och biologi och matte 2c på något sätt påverka de betyg jag kommer att ha inom estet? Eller kan jag bara strunta i med att försöka få bra betyg på de ämnena eftersom det kommer ändå inte spela någon roll? Jag har läst lite här och där om att bara matte 1b är obligatorisk men hur "up to date" är den informationen? Lite osäker eftersom flera hemsidor med svar till mina frågor var sist uppdaterad år 2015.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mae,
    vi rekommenderar göra sitt bästa (inom rimliga gränser, alltså inte plugga dygnet runt) i alla kurser man läser - detta bl.a pga kunskaperna kan man ha stor nytta av i framtiden; du är mycket ung och kan inte garanterat veta vilka kunskaper du kommer ha nytta av senare i livet. Det finns ingen anledning att inte ta allvarligt på studierna, alltså "strunta i" att plugga... Om inte annat, så utarbetar du bättre och mer anpassade till just dig studietekniska-knep när du pluggar, och förmågan att lära sig nya saker kommer du ha nytta av i framtiden, oavsett vilka utbildningar du går och vilket yrke du väljer.
    Att du söker till en ny utbildning till hösten betyder inte per automatik att du kommer påbörja den nya utbildningen: för det första, så konkurrerar du om plats och får svar tidigast till Midsommar (sista veckan i juni); för det andra så kanske du ändrar dig och vill stanna på din nuvarande utbildning (av någon anledning).
    Ang. matte - i examensbeviset från ett svenskt nationellt program måste ingå matematik 1 med godkänt betyg. Vilken kurs: matematik 1a, 1b eller 1c som ingår i exam.beviset - spelar ingen roll. Det är lättare att få högre betyg i matte 1b (enligt de flesta...). Om du redan nu har godkänt betyg i matte 1c, kan du ta in det betyget in i exarmensbevis från vilket nationellt gymnasieprogram som helst, men du kan också läsa matte 1b nästa år och få ännu bättre kunskaper och förhoppningsvis ännu högre betyg (om det inte är så att du har A i betyg i matte 1c redan nu).
    Höjning i ditt jämförelsetal genom att du höjer betyget i matte 1 kan sedan ev bli avgörande om du kommer in på den högskoleutbildning som du vill komma in på, eller inte. Så, varför inte läsa matte 1b nästa år i så fall? Sedan är det också så att i fall du läser alla andra kurser på estetiska programmet nästa år, förutom matte 1b då läser du på deltid (mindre än heltid) och med det ej kommer ha rätt till Studiehjälpen från CSN. Endast heltidsstudier på gymnasiet ger rätt till studiehjälpen/studiebidraget.
    Du kan be din skola ge dig en annan kurs (om schemat så tillåter) - alltså när din klass läser matte 1b så kanske du kan läsa en annan kurs (detta för att läsa på heltid och ha rätt till studiebidraget från CSN). Att din skola kan ge dig en annan kurs som går på just exakt samma tid som din klass kommer läsa matte 1b, kan vi inte veta ngt om nu, på förhand... det beror på hur schemat kommer se ut nästa läsår på den skolan där du kommer läsa.

    Behörighet inom nat.vet ämnena
    Om du senare kommer på att du vill söka till ngn högskoleutbildning som kräver godkänt betyg i naturkunskap 2, t.ex sjuksköterskeprogrammet, arbetsterapeut-, fysioterapeut-, dietist eller djursjukvårdare ... det finns många yrken där för utbildning krävs att man har nk2, och om du nu till sommaren får godkända betyg i kemi1, fysik1a och biologi1 (även om de kurserna sedan ej kommer ingå som vanliga kurser i ditt examensbevis) så slipper du sen läsa Naturkunskap 2.