Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'Naturkunskap 1a1' (8 st.)
-
Ersätter biologi 1, fysik 1 samt kemi 1 naturkunskap 1a1?
Hej, Jag ska gå ett naturvetenskapsbasår eller försöka tenta av några kurser och undrar om det är så att mitt betyg i naturkunskap 1a1 kommer spela någon roll om jag läser kemi 1, biologi 1 och fysik 1? Kommer det att ersätta...
Hej,jag är inte helt säker på att jag förstår exakt vad du frågar om... men jag ska försöka ge svar. Om jag ger (nu) svar på fel fråga,... Läs hela svaret -
Behövs natur 1b för att läsa till natur 2?
Hej, jag funderar på att plugga upp naturkunskap 2. Vill även tillägga att jag ej har betyg i natur. Min fråga är om man behöver läsa upp naturkunskap 1b eller om jag kan läsa naturkunskap 2 direkt?
Hej,kursen Naturkunskap 2 baserar sig på Nk1b eller nk1a2. Formellt sett (säger skolverket) så kan man börja läsa högre kurs utan godkänt betyg i en lägre kurs men om man... Läs hela svaret -
Gymnasiet examen utan naturkunskap 1a1 ?
Jag vänder mig till er med en fråga angående min behörighet för högskolestudier. Jag genomgår för närvarande Industritekniska programmet och har slutfört kurserna nedan: Datorstyrd produktion 1, Datorstyrd produktion 2 Engelska 5, Engelska...
Hejsan,du måste ta ut Examensbevis från komvux. Inom komvux läser man inte några "program" (det gör man på gymnasiet, ungdoms-gymnasiet, alltså). På komvux finns... Läs hela svaret -
måste man ha godkänt i naturkunskap för att få slut betyg?
Hej har läst till undersköterska och nu skulle jag vilja läsa vidare till sjuksköterska. har läst engelska 5 och svenska 2. håller på med matte 1a nu. Men undrar om jag måste ha godkänt i naturkunskap 1b. för att få ett examens betyg
Hej Sandra,Yrket Sjuksköterska - i Sverige, kräver legitimation från Socialstyrelsen och i grunden ligger Examen från sjuksköterskeprogrammet som är en 3-årig... Läs hela svaret -
Måste jag läsa naturkunskap 2?
Hej! jag har läst naturkunskap 1a1 på vård o omsorg programmet och vill söka nu till röntgensjuksköterskeprogrammet men fick reda på att man måste ha naturkunskap 2, undrar om jag måste läsa naturkunskap 2 dller ingår det i en av...
Hej Hiba; info om vilka kurser som ersätter Naturkunskap 2 finns bl.a på... Läs hela svaret -
Är Naturkunskap samma sak som biologi/fysik/kemi?
Hej! Jag läste Naturkunskap 1a1 på gymnasiet, är det samma som "Biologi A/1 och Kemi A/1"? Har för mig att vi gjorde uppgifter inom alla områden (biologi/kemi/fysik) på de lektionerna.
Naturkunskap 1a1 är en liten kurs på 50 poäng och inom den ingår delar av biologi, kemi och fysik-kurserna. Man läser minst ca sex ggr mer biologi i kursen biologi 1, jämfört med nk1a1 och detsamma gäller även för kemi 1. -
Måste jag vara godkänd i det för att få examensbevis?
Hej, jag avslutar andra året på gymnasiet nu och jag får för modligen tyvärr!!!! betyget F i en kurs Naturkunskap 1a2 som är på 50 poäng. Naturkunskapen är ett program gemensamt ämne, måste jag vara godkänd i det? Jag har godkänt betyg i Naturkunskap 1a1.
Hej Julia Jag gissar på att du går på Barn- och fritidsprogrammet. Om du får F i Naturkunskap 1a2 men godkända betyg i alla andra kurser inklusive gymnasiearbete, uppfyller... Läs hela svaret -
Med vilken kurs utbyteskompletterar (ersätter) jag naturkunskap a?
Jag vill läsa upp mitt betyg i naturkunskap a som på min tid var en 50-poängs kurs. Detta för att hamna i både bII och bI när jag söker till logoped till hösten. Nu finns det två olika kurser som motsvarar naturkunskap a. Behöver jag läsa båda?
Hej Elin, en direkt motsvarighet till Naturkunskap A är Naturkunskap 1a1 - båda är 50 poängskurser. Det räcker, alltså, om du läser upp Nk 1a1 till ett... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga