Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med '20 juni 2024' (8 st.)
-
Hur använder man prövnings-betyg vid högskoleansökan?
Hej! Jag är inte så insatt i ansökningsprocessen till universitet/högskola ännu, så ber om ursäkt om min fråga verkar ologisk. Jag skulle vilja höja mitt betyg i två kurser genom prövning. Kommer jag kunna byta ut mina tidigare betyg...
Hej,du laddar upp dina prövningsbetyg på din inloggning "mina sidor" på www.antagning.se - om du har lägre betyg i samma kurs som du fick högre betyg i på... Läs hela svaret -
Prövning snart, hinner betygen komma innan sista kompletteringsdag?
Hej, jag ska göra prövning i Fysik 2 den 28e maj och har sökt en ingenjörsutbildning nu till höst. Är inte behörig för utbildningen ännu då jag fick F i fysik 2 på gymnasiet. Tror att sista kompletteringsdag är den 20e juni...
Hej!Prövning består av minst två delar (ibland tre: för fysik-kursen kan laborationer ingå som en separat del av prövningen, alltså tredje del). Det... Läs hela svaret -
Kommer betygen laddas upp automatiskt på antagning?
Hej! Jag går i tredje året på gymnasiet och har nyligen ansökt till olika universitet via antagning.se. Jag märkte att det står att jag inte är behörig till de program jag ansökt till, eftersom mina betyg ännu inte har laddats upp på...
Hej! om du avslutar gymnasiet med Examensbevis och dessutom även har godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 kommer du med det ha Grundläggande behörighet till svenska... Läs hela svaret -
Hur fungerar det med komvux?
Hej Jag har tänkt att söka in på en högskoleutbildning som kräver förkunskaper i naturkunskap 2 vilket jag inte har. Jag tänkte därför anmäla mig till den kursen på komvux som blir klar den 28 juni. Och eftersom att jag måste...
Hej,det är mycket vanligt att sökande till utbildningar måste göra ansökan/anmälan innan de är klara med de kurser som ger behörighet; ansökan/anmälan måste du göra... Läs hela svaret -
Internationella?
Jag har 14.50 i merit poäng. Jag har sökt till det internationella Marknadsföringsprogrammet På Mälardalens universitet i Västerås. Finns det minsta lilla chans att jag kan komma in eller är det omöjligt ? Berätta lite, vad kan jag...
Hej!om man tittar på tidigare antagningsstatistik så har inte antagningsgränsen vid tidigare antagningsomgångar varit under 16.09 men antagningsgränserna går upp och ner och kan ibland gå ner ganska... Läs hela svaret -
Ansökan till Uni när man ej läst klart kurs som krävs för behörighet?
Hej Jag är i slutskedet av mitt naturvetenskapliga basår och funderar över ansökningsprocessen för högre utbildningsprogram. Jag har ett starkt intresse för ett specifikt ingenjörsprogram som kräver förkunskaper i Kemi 1, Matematik 3 och...
Hej,det är ganska vanligt att sökande till utbildningar måste göra ansökan innan de är färdiga med de kurser som ger behörighet;... Läs hela svaret -
Skaffa behörighet under sommaren?
Om man saknar en kurs som gör en behörig till ett program som börjar på hösten, går det att göra klart den kursen under sommaren och söka till det programmet? Jag måste göra Matte 2, men vill inte vänta ett helt år för att...
Hej,sista dag för komplettering med betyg är satt till 20 juni 2024 (vad jag kan se på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum); så, det är den dagen som man måste ladda upp alla... Läs hela svaret -
Prövning direkt efter gymnasiet som räknas med till höstens antagning?
Jag ska söka in till universitetet till hösten och är lite orolig för att min merit är för låg, skulle vilja göra prövning för att öka chanserna att komma in på utbildningen jag vill gå. Jag är medveten om att man...
Hej,sista dag för komplettering med betyg (om du gör anmälan till en svensk högskole-universitetsutbildning med start HT24) blir den 20 juni 2024,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga