Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31941 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'kurser och program på högskola' (8 st.)
-
Utbildning inom kyla/värme?
Hej! Jag pluggar Kyl och värmepumpsteknik på yrkeshögskola, då jag tycker detta var kul vill jag utbilda mig vidare inom detta ämne på högskola/universitet, däremot hittar jag inte några program som innehåller kyl/värmepumpsteknik....
Hej!Kika gärna på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=värme - en lista på 32 utbildningar (kurser och program) på svenska högskolor-universitet som har start HT24 och som har med... Läs hela svaret -
Läsa samma kurs två gånger?
Hej! Kan man läsa samma kurs två gånger på universitetet på olika lärosäten? Anledningen till varför jag undrar är att jag möjligtvis vill börja på samma program jag går nu men på ett annat lärosäte till...
Hej Nellie,kontakta gärna studievägledare på den institutionen där du vill läsa om kursen. Jag tror inte det finns några generella (allmänna) regler skrivna för den situationen som du... Läs hela svaret -
rektorsprogrammet?
Hej! Jag utbildar mig just nu till förskollärare och har kollat in lite på masterprogram mm. Mitt intresse just nu är rektorsprogrammet men jag har svårt att förstå hur programmet är. Min fråga är då hur lång programmet...
Hej. Det är inte helt lätt att hitta lämpliga kurser som ska vara på SU och(eller) på distans. Kurserna kan ha olika namn och ibland vet man inte om det är en "lämplig" (i sammanhanget) kurs... Läs hela svaret -
Hur blir man hållbarhetschef?
Hej Jag har kollat runt bland olika jobb och utbildningar och ett som fastnade var hållbarhetschef. Jag vill arbeta med hållbarhet eftersom jag älskar naturen och vill göra något för att förbättra den. Har även fått höra att jag...
Hej Jennifer!Kika gärna på utbildningen: miljo-innovation-och-hallbarhet. det är ett 3-årigt högskoleprogram.Sedan finns det ett antal mer eller mindre korta Kurser på högskolenivå som... Läs hela svaret -
Politik utbildning?
Hej syv jag är en tjej på 19år och har stora intressen inom politik, jag är medveten om att som politiker behövs det ingen utbildning men jag är fortfarande intresserad och utbilda mig på universitet och lära mig mer om politik. Jag är mycket...
Hej Sara,se gärna en lista av utbildningar på svenska lärosäten som har ordet "politik" i sina namn: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=politik - det finns både kurser och hela "utbildningar"/program. Om man... Läs hela svaret -
Socionom- vidareutbildning Hr?
Hej! Jag är utbildad socionom och har jobbat många år med människor i behov av stöd. Sedan tio år tillbaka jobbar jag på Arbetsförmedlingen. Jag tycker om att jobba med människor, gärna administrativt, men känner att jag vill börja fördjupa mig mer. Har funderingar på arbete inom Hr och...
Hej Sara,om du menar den här utbildning>> så är det komvux-utbildning, på gymnasial nivå. Jag är nästan säker på att du ej får studieplats pga du är mycket... Läs hela svaret -
Kandidatexamen inriktning psykologi?
Hej! Utöver psykologprogrammet, vad finns det för program som är inriktade på olika typer av psykologi? Helst kandidatprogram där jag sedan kan gå vidare till magisterprogram (alltså helst inte yrkesutbildningar). Tacksam för svar!
Hej Lina! Det är mycket bra att samråda med Studievägledare på den högskola/universitet och i första hand på det fakultetet/institutionen där du helst vill läsa - och... Läs hela svaret -
Vad finns det mer än Socionom?
Jag vill jobba med uteliggare och flyktingar. Jag har varit och volontär arbetet i rumänien och i afrika och ÄLSKAR det! Så vill göra samma sak fast här hemma. Jag har därför sökt till socionom, men har nu hört att man kan söka andra kurser och utbildningar och ändå kunna jobba med samma sak....
Hej Alexandra! Att jobba med "utsatta" kan man på olika sätt. Man kan jobba som volontär där det ej krävs någon formell utbildning (bra att ha relevant utbildning, men det är ej ett absolut krav). Du kan också ansöka om... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga