Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31941 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'volontär' (11 st.)
-
Vad ska jag studera om jag är intresserad av sociala frågor?
Hej! Jag går nu 3e året på gymnasiet och ska göra mitt val snart. Jag är dock väldigt osäker på vilken utbildning jag ska söka till. De som kretsar runt min hjärna just nu är: Socionom, Sociologi, Socialantropologi och Mänskliga...
Hej!Det är bra att du har identifierat dina intressen och vilka typer av samhällsfrågor du vill arbeta med. Alla de utbildningar du nämner i din fråga har potential att... Läs hela svaret -
Hur kan man bygga upp sin profil?
Hej, min dröm är att plugga utomlands och jag har fått höra att man behöver bygga upp sin profil för att exempelvis kunna få stipendium. Hur kan jag göra det som en oerfaren 16 åring? Hur och vad kan jag göra för att "står...
Hejsan,att "plugga utomlands" är ett väldigt vitt begrepp, kan man säga. Det finns utbildningar på olika nivåer och i olika länder som kan ställa väldigt olika krav på... Läs hela svaret -
Skillnad på mänskliga rättigheter/freds- och utvecklingsstudier?
Jag undrade över skillnaderna mellan dessa program? Är skillnaden stor, och ser jobbmarknaden densamma? Jag är intresserad över att jobba internationellt inom en välgörenhetsorganisation. Om universitet är relevant, tänkte jag uppsala för freds-...
Hej,om du vill jämföra två program inom högskola-universitet, då råder jag dig att jämföra vilka kurser som ingår i programmet. Se också... Läs hela svaret -
Vilka jobb finns där man kan jobba med utsatta barn i fattiga länder?
Vilka jobb finns eller vad heter dessa yrken där man kan arbeta,att åka utomlands världen över och jobba i team eller kollegor med utsatta barn i fattiga länder? Jag vill hjälpa dom
Hej Nathalie,titta gärna på presentationer Biståndsarbetare och Volontär. Du vill "jobba med" utsatta barn i fattiga länder, skriver du i din... Läs hela svaret -
Hur tidigt bör jag ansöka om utlandsstudier?
Hej! Jag undrar om hur tidigt jag bör ansöka om utlandsstudier. Gör jag det genom skolan eller själv? Vad behöver ingå så jag kan få ansökan? Behöver jag ett CV? Hur tidigt måste jag lämna in ansökan (jag går i...
Hej Ajla. om jag förstår dig rätt så är det Läkarutbildningen du vill läsa "utomlands". Eftersom du går första året på gymnasiet, så dröjer... Läs hela svaret -
Extracurricular activities för amerikanska toppuniversitet?
Vad finns det för sådana aktiviter man kan göra? Många sidor säger ju att man ska vara typ ordförande för elevrådet, president för nån skolklubb eller liknande, men vi har ju inte riktigt sånt i Sverige. Vore ett internship på nåt sjukhus nåt bra? Och är detta möjligt för en 16-19årig...
Hej Björn,du har rätt i att möjligheter i USA och i Sverige är annorlunda; bra att fråga på IB-skolorna i Sverige: de borde ha erfarenhet av elever som söker... Läs hela svaret -
Hur ska jag göra?
Jag går första året på naturvetenskapliga linjen. Jag skulle vilja jobba med att rehabilitera vilda djur, kanske i afrika eller resa runt och jobba med detta, jag har därför tänkt att det kanske är bäst att utbilda sig till veterinär, eller finns det något som är bättre än just veterinär, där...
Kika på https://www.framtid.se/yrke/naturvardsbiolog men du kan vänta med att bestämma dig ang tiden efter gymnasiet -du har ännu minst två år på dig.;) -
Vad för slags yrke är det jag söker?
Hej, Jag vet vad jag vill arbeta inom om några år men vet inte riktigt namnet på yrket. Det är så att jag önskar att jobba med människor internationellt i en organisation som hjälper dem utsatta och i behov, speciellt barn. Jag vill kunna ge de rättvisa, möjligheter till utbildning-vård-jobb...
Hej Yenny, kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/fn-jobb och på https://www.framtid.se/yrke/bistandsarbetare och även på https://www.framtid.se/yrke/volontar Inom det fältet som du... Läs hela svaret -
Volontärarbete som gymnasiearbete?
Hej. Jag går just nu i ettan på gymnasiet. Jag undrar om man kan kombinera gymnasiearbetet i trean med volontärarbete i något annat land. Hur går man isånnafall tillväga? Vem ska jag prata med? Har även sätt att man kan ansöka om stipenduim, är det nått som är möjligt? Är jättetacksam för svar,...
Hej Sophia, det är din handledare i gymnasiearbete som måste godkänna Tema för gymnasiearbete och på vilket sätt du ska utföra ditt gymnasiearbete. handledare utsett av din skola och... Läs hela svaret -
Vad krävs för att kunna hoppa upp en klass?
Hej! Jag är en elev som går i sjuan och har alltid undrat vad som krävs för att kunna hoppa upp en klass, behöver man vara bra på alla 17 ämnen eller räcker det med kärnämnena. Tacksam för svar!
Hej Akram, det är ett undantag och inte en regel - att kunna "hoppa över" en årskurs, och därför finns det inga regler (det är ofta lärarna på skolan som... Läs hela svaret -
Hur blir man volontär inom vården?
Hur blir man volontär inom vården t.ex. ålderdomshem, sjukhus o.s.v.? Vill väldigt gärna hjälpa till på ett ålderdomshem t.ex..
Hej Kim! Väldigt roligt att du vill hjälpa till på ett ålderdomshem eller på ett sjukhus. Jag råder dig kontakta Enhetschefen på ålderdomshemmet som ligger "bra till" - t.ex. nära där du bor. Du kan också ställa din... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga