Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32059 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'dataingenjör' (10 st.)
-
Dataingenjör i universitet eller YH?
Jag vill börja i dataingenjör programmet och jag är inte så bra på matte och fysik. Är det logiskt att läsa i universitet om man inte är bra på dessa ämnen? Kan jag inte bara tänka att det är bara att kämpa i dessa två kurser, eller lurar jag bara sig själv? Vill helst gå på en bred...
Hej, du kan söka till högskoleutbildningar och till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt; att du söker till en utbildning betydet ju inte att du också kommer in, blir antagen.Det... Läs hela svaret -
Är dataingenjör samma som högskoleingenjör?
Fråga 1: Är dataingenjör samma sak som högskoleingenjör? Fråga 2: Jag vill komma in i dataingenjör i Halmstad. Ett av behörighetskraven är att vara godkänd i Matematik 3c men jag har F i det. Men jag har godkänd i Matematik 4c, är jag då behörig? Jag tänker så eftersom matematik 4c är högre...
Hej Mohammed!Mitt svar på fråga 1 - ang. Dataingenjör och HögskoleingenjörHögskoleingenjör kallas i Sverige en person som tagit examen från ett 3-årigt... Läs hela svaret -
Systemutvecklare eller dataingenjör?
Hej! Jag brinner för programmering och ogillar att vara "projektledare" som jag har hört många blir efter SU-programmet, är detta sant? Så just nu är jag osäker om jag ska välja Systemutvecklare eller dataingenjör. Jag gillar...
Hej Daniel! Tyvärr, så är det så att vi här på Fråga SYV är inte experter just inom den specifika branschen, utan "allmänna vägledare" som endast har... Läs hela svaret -
Är dataingenjör rätt för mig?
Hej! Jag har alltid haft stort intresse för allt tekniskt. Jag har ett brinnande intresse för spel men jag vill inte satsa 100% på att bli spelutvecklare och gå en utbildning som är nischad inom spel eftersom att det är så svårt att få jobb...
Hej Jennifer,vill du läsa just på högskola/universitet eller kan du tänka dig andra former - som t.ex yrkeshögskola?Inom högskola-universitet finns det Högskoleingenjörsutbildningar... Läs hela svaret -
Vad är Skillnaden mellan Högskoleingenjör Datateknik och Dataingenjör?
Hejsan undrar vad är skillnaden meellan dessa utbildning... Högskoleingenjör Datateknik och mot Dataingenjör... Har hört de är samma sak med olika namn... Båda är 180p med en högskoleexamen...
Hej!"ingenjör" och "dataingenjör" är inte skyddade titlar och nästan vem som helst kan kalla sig för en ingenjör (eller för dataingenjör) -... Läs hela svaret -
Är DATAINGENJÖR och DATATEKNIK samma program???
Vilken skillnad har dataingenjör och datateknik ?
Hej, om yrket Dataingenjör - var god läs på https://www.framtid.se/yrke/dataingenjor och ang. "datateknik" - menar du datatekniker /som ett yrke/ eller menar du kunskapsområde... Läs hela svaret -
Hur blir man networker/cisco?
Alltså jag vill läsa networking men är tveksam... Går det bra att läsa data och kommunikation för att jag vill inte gå på Teknikprogrammet, eftersom det är mycket matte där. Alltså, måste man gå på universitet för att jobba som networker? Snälla förklara för mig.
Hej, Det låter som att du borde satsa på El och energiprogrammet med dator och kommunikation - inriktning. På IT-gymnasiet i Göteborg >> får du läsa ciscocertifikat och får en... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan olika civilingenjörs inriktningar?
Hej! Jag har funderat mycket på att läsa både civilingenjör inom datorteknik och civilingenjör inom spel och programvaruutveckling men är orolig att den senare inte tas lika seriöst när jag ska söka jobb. Jag har jämfört många kurser men förstår inte riktigt hur de fungerar då många skolor...
Hej Rebecca! Databranschen är under ständig och snabb utveckIing. De programmeringsspråk som du ska använda om 5 år kanske ännu idag inte finns... Det går... Läs hela svaret -
Kan man vara en datahögskoleingenjör med en master i psykologi?
Om jag läser till högskoleingenjör inom data kan jag då läsa en master inom psykologi efter?
Nej, det går inte. Behörighet till olika masterprogram kan variera något men det måste ändå vara studier inom rätt ämnesområde, se exempel... Läs hela svaret -
Vilken linje passar till dataingenjör , civilingenjör inom datateknik?
vilken program ska man ta om man ska jobba dataingenjör eller civilingenjör inom datateknik? Jag är osäker på vilken program jag ska ta. Jag tänkte på teknikprogrammet men jag vet inte vilket.
Hej Soumik! Jag rekommenderar i första hand inriktning Information- och Medieteknik på Teknikprogrammet om du senare vill utbilda dit till Dataingenjör eller... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga