Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'högskoleingenjör' (96 st.)
-
Tillvägagångssätt för betyg inför Ingenjörsutbildning?
Hejsan! Jag gick yrkesprogram på gymnasiet för ca 7år sedan och kom ut med fullständiga betyg, däremot gick jag aldrig högskoleförberedande. Nu står jag här och har blivit sugen på att ta nästa steg och utbilda mig till ingenjör,...
Hejsan,om du vill utbilda dig till Högskoleingenjör då stämmer det att du behöver uppnå grundläggande behörighet + fysik1a+2, Kemi 1 och Matte 3c men... Läs hela svaret -
Kan civilekonom läsa till ingenjör på distans?
Jag är civiliekonom, examen 1998, och jobbar idag inom industri med produktionsrelaterade frågor. Jag hade velat ha en bättre kompetens inom produktion och industriell ekonomi. Kan man läsa till kurser på distans för att få en examen som...
Hej,jag vill råda dig att söka svar hos studievägledare som jobbar på de institutioner där utbildningarna ges, som du är intresserad av. Jag kan inte hitta något program... Läs hela svaret -
Gäller USA utbildning i Sverige?
Hej, Jag funderar på att studera Engineering i USA men undrar nu om det skulle motsvara en högskoleingenjör utbildning i Sverige? Tycker företag att det är positivt ifall man studerat i USA eller är det bättre att studera i Sverige? Är det...
Hej!Att studera engineering i USA kan vara en utmärkt möjlighet att få en högkvalitativ utbildning och bredda dina karriärmöjligheter. När det gäller att jämföra en... Läs hela svaret -
Är civilingenjör tekniskt?
Hej! Jag läser just nu åk2 på ekonomiprogrammet, men har blivit mer och mer intresserad av att plugga civilingenjör på universitetet. (Energi, miljö och management på Liu) Jag är inte jätteintresserad av teknik, men inte av ekonomi direkt...
Hej,utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Du läser nu år 2 på EK och du kommer behöva komplettera för behörighet... Läs hela svaret -
Kombinera IT och neurovetenskap?
Hej! Jag funderar på att studera till högskoleingenjör inom elektronik och datateknik då jag gillar att programmera och i fysik gillade jag ellära. Jag har även ett intresse av neurovetenskap och skulle vilja få in det på något sätt i min...
Hej!att läsa mot en examen på olika sätt - genom ett program eller genom att försöka sätta ihop fristående kurser till någon sort examen. Man kan också läsa... Läs hela svaret -
högskolans särskilda behörigheter?
Jag vill gå på ekonomi i chalmers. jag ser att särskilda kurserna för chalmers inte är med i Ekonomi kursen men är med i Natur kursen. Jag undrar varför är det så att natur inriktningen ger behörighet till ekonomi medans ekonomi...
Hej,jag tror du är intresserad av följande utbildningar:- INDUSTRIELL EKONOMI, CIVILINGENJÖR- EKONOMI OCH PRODUKTIONSTEKNIK, HÖGSKOLEINGENJÖRoch i så fall är det... Läs hela svaret -
Fundering gällande olika typer av utbildning?
Hej! Finns det någon utbildning på 3 år som antingen blir en kandidat eller högskoleingenjör som leder till någon typ av byggnadsingenjör eller liknande? Och går det att ”bygga sin egen” utbildning utifrån kurser och nå...
Hej,3-åriga utbildningar som leder till kandidatexamen eller högskoleingenjörsexamen ges i Sverige inom universitet-högskola. Utbud av utbildningar inom den skolformen kan du se på... Läs hela svaret -
Högskoleingenjör och sen civilingenjör?
Hejsan! Jag har bra betyg och funderar på att gå civilingenjör. Jag har dock inte tillräckligt för att kunna komma in på just den skolan jag kanske drömmer om men kan enkelt läsa till eng 7 på komvux för att få extra meriten. Jag...
Hej,utbud av utbildningar kan förändras. Vilka masterprogram och på vilka lärosäten som kommer bli sökbara om några, t.ex 3 år, är det ingen Idag som kan (garanterat)... Läs hela svaret -
Industriell ekonomi i Umeå sedan master i byggteknik på Chalmers?
Kan man först läsa civilingenjör i industriell ekonomi 3 år i Umeå för att sedan ta en master inom byggteknik på Chalmers(2 år)? Hur går antagningsprocessen till i fall man skulle kunna göra så?
Hej,civilingenjörsprogrammen är i Sverige 5-åriga. Du kan inte bli civilingenjör på 3 år. Men det är kanske möjligt att hoppa av efter 3 år och... Läs hela svaret -
Att bli ingenjör?
Hej, jag undrar om man kan få titeln ingenjör utan att ha gått civilingenjörsutbildningen eller högskoleingenjörsutbildningen. Kan jag få titeln ingenjör sen när jag har jobbar efter att ha tagit en kandidat i biologi (bachelor of science) eller...
Hejsan,vad jag vet, så är Ingenjör - i Sverige - inte en skyddad yrkestitel. Hur det är i andra länder kan vara olika från ett land till ett annat.I Sverige gäller följande (i alla fall som det... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan högskole- och civilingenjör?
Hej! Jag går i trean på gymnasiet och ska snart välja vilken utbildning jag vill söka. Jag funderar främst mellan civilingenjör inom datateknik eller maskinteknik eller högskoleingenjör inom samma områden. Jag är inte jätte pluggsugen...
Hej Ingrid,väldigt förenklat kan man (i grova drag) förklara skillnaden mellan Högskoleingenjör och Civilingenjör så här: högskoleingenjör... Läs hela svaret -
Högskole- (eller civil-) ingenjör i kärnkarft?
Hej Jag är intresserad av att jobba med kärnkraft och därför söker efter högskole- eller civil-ingenjör program som har med kärnkraft att göra men hittar inget på google om program som heter "Högskoleingenjör i...
Hej Alhassan!utbildningsutbud förändras. Vilka utbildningar som på de svenska lärosäten blir sökbara till hösten 2023 kommer att fastställas till 15 mars 2023.... Läs hela svaret -
Masterprogram i civilingenjör?
Hej! Jag undrar utbildningen inom civilingenjör industriell ekonomi, där vet jag att man under de två sista åren att man läser masterprogram. Min fråga har ALLA universitet samma masterprogram eller har de ”finare” universitet andra masterprogram...
Hej S,de områden som du ställer frågorna inom är ganska komplicerade.Allmänt gäller: varje lärosäte (högskole och universitet) i Sverige får bestämma ganska mycket... Läs hela svaret -
Är civilingenjörstiteln viktig?
Hej, Jag undrar om hur arbetsmarknaden ser på en högskoleingenjör som senare läst till en master i jämförelse med någon som läst civilingenjör direkt. Är det viktigt att man har titeln civilingenjör? Såklart är civilingenjörsexamen ett kvitto på att man klarar svåra och långa utbildningar samt...
Hej Theo,hur olika arbetsgivare bedömer olika utbildningar är svårt att säga någonting generellt om. Olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika.Vad jag vill påminna om är att... Läs hela svaret -
Vilken utbildning ska jag gå?
Hej! Jag funderar på att jobba som byggnadsingenjör i framtiden. Jag vill ha ett yrke där jag kan jobba kreativt på kontor men även ha möjlighet att befinna mig ibland ute på byggplatsen. När jag läser om yrket finns det bara så...
Hej Louise,universitetsutbildningarna på 3 år eller på 5 år (för att bli högskoleingenjör respektive civilingenjör) ger djup och bred teoretisk grund men man blir sällan en... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga