Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'pendla till gymnasiet' (7 st.)

    • Joan

      Ekonomi Juridik eller sam beteende, vad är bäst?

      Jag har ingen aning om vart jag ska ta vägen, valet stänger om 7 dagar och jag är fortfarande inte säker om vad jag vill ta. Båda linjer är ganska lika så det är därför det är svår för mig o välja.

      Milla : : Hejsan!Jo, du har rätt - de två utbildningar som du står i valet och kvalet mellan är rätt så lika men ändå inte identiska. På Ekonomiprogrammet (gäller... Läs hela svaret
    • Jack

      Busschaufför Gymnasiet?

      Hej! Jag går just nu i nionde klass och önskar att bli bussförare vid 18-års ålder. För att få D/DE-kort vid 18-års ålder måste man gå persontransport på gymnasiet. Men hittar ej detta program någonstans förutom...

      Milla : : Hej,enligt de uppgifter jag har tillgång till kommer FT/transport erbjudas (från hösten 2024) på följande gymnasieskolor:Se Listan som inkluderar cirka 100 gymnasieskolor (i hela Sverige) -... Läs hela svaret
    • Oscar

      kommer det bli krångligt att byta och får jag bidrag för resa?

      kommer det bli krångligt att byta pga skolan befinner sig i ett annat län. hej! jag går El och energi med inriktning dator och kommunikationsteknik men vill byta till en annan skola i ett annat län (till Elteknik) för att det är ca 50km (enkelresa) till min nuvarande och den jag tänkt byta till...

      Liselotte: : Hej Oscar, du har rätt att söka om - till åk1 till hösten 2019 och du förlorar inget på att göra det. En ny ansökan påverkar inte dina nuvarande... Läs hela svaret
    • Simon

      Lösning om man har långt till busstation?

      Hej, jag ska börja pendla nu när jag börjar gymnasiet och jag har 85km till skolan men även 10km till busstationen. Finns de någon möjlighet att få hjälp eller någon bra lösning med att ta sig till busstationen då jag inte har någon möjlighet att ta mig dit förutom att cykla möjligtvis men de...

      SYV-besökare: : Hej Simon, kan dina föräldrar skjutsa dig till busshållplatsen? - det är mitt första förslag; - ett annat sätt att "angripa" problemet är om du skaffar dig... Läs hela svaret
    • Tova

      Välja gymnasium efter skola eller utbildning?

      Hej, jag går för tillfället i niondeklass. Jag har extrem gymnasievalsångest. Det finns en skola (Magnus Åbergsgymnasiet) i min stad (Trollhättan) som jag tycker verkar bra gällande utbildning. Jag behöver inte pendla för att åka dit och det har den linje och inriktning jag vill gå (Samhäll...

      Elinor: : Hej Tova!   Jag förstår ditt dilemma och det är oerhört svårt att ge dig ett bra svar, eftersom det är omöjligt att veta på förhand hur det kommer att bli... Läs hela svaret
    • Beppe

      Pendla eller inte pendla ?

      Hejsan, Jag funderar på att gå ett program(yrkes) som verkar väldigt intressant, och som leder till jobb som jag vill arbeta med. Men det är på en annan skola som är ca 10-20 min bort. Det finns samma program på en gymnasieskola i min stad, som jag i princip kan se från mitt hus. Det har...

      Julia: : Hejsan, se i programplanen för El- och energiprogrammet vilka kurser som ingår i de olika inriktningar. Du kan också fråga om inriktningskurserna läses från åk2 (vilket de ofta... Läs hela svaret
    • Ella

      Måste jag betala pendeln?

      Hej! Jag har tänkt att gå på drottning blankas i göteborg. Jag bor i trollhättan, och den skolan finns här också. Men jag funderar på det med pendeln, om jag själv står för kostnaden eller om kommunen/skolan gör det. Jag har hört och tror att man troligtvis kommer få ett nej om den skolan man...

      Anna: : Hej Ella! Jag vågar inte ge ngt definitivt svar på din fråga - för att olika bedömningar kan göras. Din kommun (där du är folkbokförd) kan bevilja dig region-kortet för att du ska... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga