Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31962 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'folkhögakola gymnasiet' (5 st.)
-
Vad ska jag gå på folkhögskolan?
Hej, jag kommer gå ut 3an snart och undrar vad jag ska gå på för utbildning inom folkhögskolan för att nå grundläggande behörighet? Jag kommer då inte få en fullständig examen men har godkänt i ganska många kurser Helst vill jag gå någonstans runt Uppsala med internat eller studentbostäder
Hej Rbn,listan på Allmänna kurser på gymnasienivå på de svenska folkhögskolorna finner du på folkhogskola.nu/sok-kurser/?type=allman&gy - att bli antagen till en allmän kurs... Läs hela svaret -
Hur söker jag gymnasium efter 18?
Hej, jag är född 2003 och har tidigare hoppat av gymnasiet men ångrar mig nu i efterhand och vill börja igen till efter sommar. Hur söker jag till gymnasiet om jag ej går i någon skola just nu?
Hej!Så bra att du bestämde dig för att ta upp studierna!Till och med det kalenderåret du fyller 19 år söker du till gymnasiet via Gymnasieantagningen precis som du gjorde när du gick i... Läs hela svaret -
Ingen gymnasieutbildning, 18 år, vilken väg till geologi i högskola?
Hej! Jag är en 18 årig tjej som inte gått någon gymnasieutbildning, har lätt för att lära mig och all motivation som krävs för att uppfylla mina studier. Brukade vara topp elev tills jag fick hälsoproblem och ett extremt rörigt...
Hej Maya, du kan Ansöka överallt - till gymnasiet och till många olika folkhögskolor. Att ansöka betyder inte att man blir Antagen, tyvärr. Skulle det bli... Läs hela svaret -
Höja betygen efter gymnasiet?
Hej! Jag går i andra året på gymnasiet. Jag kommer få D i svenska 2 och E i engelska 6. Och jag undrar ifall det går att höja mina betyg i efterhand när jag gått ut gymnasiet. För den program jag vill söka till universitetet kräver höger betyg än det jag kommer få nu. Tack.
Hej Lucas,det finns inte någon automatisk rätt att höja betygen. Så här ser det ut: komvux brukar inte ha råd att ge plats på kurser i vilka man redan har ett godkänt betyg och... Läs hela svaret -
Folkhögskola istället för gymnasium?
Hej! Jag har F i matte och ett betyg till för att kunna få komma in i gymnasiet. Eftersom att jag tog ett års paus efter grundskolan och hamnade i IV utan att lyckas med matten så orkar ju jag inte gå ett år till där pga ålderskillnaderna jag kommer att påverkas utav. Därför tänkte jag om jag...
Hej Hanna! En viktig fråga att få svar på är: när fyller du 18 år? Saken är den att Folkhögskolorna får ej statsbidrag för personer som är under 18 år... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga