Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31956 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'ansökan till gymnasiet' (26 st.)
-
16e/17e betyget?
Jag har hört att man kan byta ut vilket betyg som helst mot t ex betyg i modersmål, alltså även betyg i de behörighetsgivande ämnena. Så även om man måste vara godkänd i t ex historia för att komma in på...
Hej Lovisa!Vi på FRåGA SYV gör inte antagning till gymnasiet, det gör gymnasieantagningskanslierna. Du får gärna ställa din fråga till gymnasieantagningskanslierna. Min tolkning av reglerna... Läs hela svaret -
Hur söker jag gymnasium efter 18?
Hej, jag är född 2003 och har tidigare hoppat av gymnasiet men ångrar mig nu i efterhand och vill börja igen till efter sommar. Hur söker jag till gymnasiet om jag ej går i någon skola just nu?
Hej!Så bra att du bestämde dig för att ta upp studierna!Till och med det kalenderåret du fyller 19 år söker du till gymnasiet via Gymnasieantagningen precis som du gjorde när du gick i... Läs hela svaret -
Giltig och ogiltig frånvaro?
Hej! Går just nu i 9an och fick ett samtal av min lärare samt mentor som sa att jag hade runt 20% GILTIG frånvaro (0% ogiltig frånvaro). Kan det gymnasiet som jag ska börja på efter sommaren se detta, alltså kan de se att jag varit borta från...
Hej!till gymnasiet - när du söker via gymnasieantagningen - konkurrerar du med en "siffra" (Betygspoängen; kan också kallas för MTV, Mtv eller Jfr - alltså "meritvärde" eller... Läs hela svaret -
NIU Svara ja på fler än en?
Har fått plats på NIU skolor. Kan man svara ja på fler än en? bor i sthlm
Hej, jag fick nu svar från gymnasieantagningen i Stockholm som lyder:För frågor om NIU - Kontakta gärna https://www.rf.se/RFarbetarmed/Elitidrott/elitidrottpagymnasiet/**************Då vi på... Läs hela svaret -
Vad gäller vid ansökan i frikvot?
Hej! Jag har en fråga om fri kvot. Såhär gäller om man ska söka fri kvot: "Om du på grund av särskilda omständigheter har fått sämre betyg än du borde ha haft, så kan du bli prövad i fri kvot. Det gäller...
Hej,viktig fråga men också svår att ge kort och konsist svar på.Jag vet att på många grundskolor är det Speciallärare eller Specialpedagog som skriver begäran om... Läs hela svaret -
Omgång? Är det möjligt?
God dag. Går just nu i ettan på gymnasiet, teknikprogrammet. På grund av tempot och att proven är svåra så vill jag byta program och gå om ettan. Detta leder till min fråga, kan man gå om klass ett på en annan skola?
Hej Johan,du får till och med det året du fyller 19 år söka till år1 på gymnasiet (sedan är det Komvux som gäller, om man är äldre...). Lägg in ansökan via... Läs hela svaret -
Hur många poäng krävs för att gå vård och omsorg?
Jag undrar också om man kan bli psykiatri sjuksköterska om man går vård och omsorg med specialisering psykiatri?
Hej Thilda,Sjuksköterska är i Sverige ett av de så kallade Reglerade/legitimation-yrken; legitimation krävs och utbildning ges inom högskola/universitet.... Läs hela svaret -
Vet inte om jag om min ansökan kommer in?
Jag har skickat en ansökan omedveten om att man skulle skicka två! Jag har glömt lösenordet till mitt konto och min skolas av var inte närvarande dem 3 sista veckorna. Nu är jag osäker om jag kan komma in på något gymnasium eller inte. Jag har försökt och återställa lösenordet men det har ej gått
Hej Erik, i vilken stad söker du till gymnasiet. om du svarar på den frågan - får du kontaktuppgifter till ditt gymnasieantagningskansli av oss. Du kontaktar personal på... Läs hela svaret -
Kan man ändra ordningen på sin gymnasieansökan eller är det för sent?
Hej, ska börja gymnasiet snart råkade välja gymnasiet i fel ordning. Kan jag ändra min ordning nu efter deadlinen som var i Juni? Om man kan, finns det då konsekvenser med detta? och vad kan konsekvenserna vara isåfall?
Hej, om man vill ändra i sin gymnasieansökan efter sista dagen i Omvalsperioden, brukar det heta "sen ansökan" och man ställs då sist i kön, efter alla... Läs hela svaret -
Spelar ordningen på ens val någon roll?
Hej Om jag inte kommer in på mitt förstahandsval spelar det då någon roll i vilken ordning jag gjort dom andra valen? Kan man bara bli antagen till sitt förstahandsval och bara komma som reserv på sina 2:a och 3:e o.s.v. eller kan man bli antagen till alla sina val om man har poängen?
Hej Lotta, det är mycket viktigt i vilken prioriteringsordning dina val ligger. Jag antar att din fråga gäller gymnasieval. Har du fått antagningsbesked från det preliminära... Läs hela svaret -
Byta skola inför tvåan?
Hej! Jag går just nu sista biten av år 1 i programmet sam-sam och jag känner starkt att jag vill byta skola inför tvåan. Tanken är att fortsätta gå sam-sam eller sam-beteende. Men jag har några bekymmer och frågor kring detta. 1. På min nuvarande skola ska vi läsa Naturkunskap 1 först i...
Hej Sofia,inriktning på Samhällsvet.programmet läser man oftast från år2. Under första året läser eleverna på samvet.pr samma kurser - oavsett vilken inriktning de sedan ska gå... Läs hela svaret -
Behöver man fylla i sin ansökan att man väljer NIU?
Hej! Jag sökte till NIU basket i fryshuset ocj fick ett mail om att jag kommit in där. Men min fråga är behöver jag göra något när jag väljer mitt gymnasie val. Andra skolaor hade så att man skulle svara på mailet om man ville säkra och ta sin plats men det stod inget om det på mailet jag fick....
Hej Johanna, jag tycker att det är bäst om du vänder dig direkt till gymnasieantagningen i Storstockholm - kontaktuppgifter om mer info, ex. om att Omval håller i Storsthm till 15... Läs hela svaret -
Har tappat bort inloggningsuppgifter till gymnasieansökning, vad göra?
Hej, Jag vill nu se mina preliminära chanser av att komma in på det gymnasie som jag sökt men jag har dessvärre tappat bort mina inloggningsuppgifter, alltså det man fick hemskickat innan man ansökte i januari-februari. Jag har tappat bort lappen och har verken kvar användarnamn eller...
hej Alva,kontakta ditt gymnasieantagningskansli. Men det är inte så viktigt eller bråttom; därför att om du kom in eller inte gjorde det i det... Läs hela svaret -
Högre meritpoäng om man läser samma hemspråk som modernaspråk?
Hej Min son som går i sexan läser franska både som hemspråk och modernaspråk. Han menar att det leder till att han får ett högre meritvärde. Eftersom han får räkna med båda ämnena. Stämmer det? Jag försöker motivera honom att välja ett annat modernt språk för att det är bra att kunna många...
Hej Sara,som reglerna vid ansökan till gymnasiet ser ut nu - så räknar man ihop de 16 st. högsta betyg från Slutbetyget från Grundskolan. I fall eleven har... Läs hela svaret -
Kan den preliminära antagningsgränsen sänkas?
Jag undrar om hur mycket antagningsgränsen kan ändras på estetiska linjer (där antagningsprovens poäng spelar med)? Jag vet att den kan höjas, men kan den då också sänkas eller är det väldigt ovanligt? Tacksam för svar.
Hej Emma,om gymnasieskolan finner möjlighet att utöka antal platser - då kan antagningsgräns sänkas. Gymnasieskolorna försöker anpassa antal platser till... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga