Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31912 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'sfi-lärare' (11 st.)
-
Måste jag börja från början på lärarutbildning?
Hej, Jag skulle vilja veta om jag kan få några av mina studier godkända i en lärarutbildning i Sverige. Jag har en kandidatexamen i antropologi, en magisterexamen i statsvetenskap, ett 20 veckors certifikat i undervisning i engelska som främmande språk och en...
Hejsan,det vi vet om yrket SFI-lärare inkl.vilken utbildning som krävs, berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/sfi-larare Jag förstår (utifrån... Läs hela svaret -
Vidareutbildning?
Hej! Jag har en lärarutbildning som innebär att jag kan jobba med barn 0-12 år. Jag har läst 3,5 år på högskola. Jag skulle vilja vidareutbilda mig till sva lärare eller Sfi lärare. Vad behöver jag för komplettering då? En annan...
Hej Jenny!För att bli behörig SFI-lärare gäller:för de personer som inte redan har lärarexamen gäller det att skaffa sig minst 180 högskolepoäng... Läs hela svaret -
Utbildning för att bli komvux lärare?
Hur bli man lärare på komvux?Jag syfta då på att undervisa för nyanlända på komvux ? Kan man gå förskollärarprogrammet och jobba med komvux eller måste man gå ämneslärarprogrammet för gymnasiet och välja...
Hej Sara!när du skriver "komvux-lärare för nyanlända" menar du SFI-lärare? om yrket SFI-lärare kan du läsa på framtid.se/yrke/sfi-larareDet vanligaste är att de... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli SFI-lärare som socionom?
Hej! Jag är utbildad socionom sedan jan 2007. Jag har under mitt arbetsliv arbetat med människor med utländsk härkomst och dom sista 8 åren med ensamkommande barn. Jag valde mellan att bli socionom eller lärare nu är jag så himla sugen på att...
Hej Anna!det vi vet om yrket SFI-lärare inkl.vilken utbildning som krävs, berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/sfi-lärareOm jag förstår din situation... Läs hela svaret -
Var finns utbildning till SFI lärare?
Var finns utbildning till sfi lärare?
Hej Lisa,För den personen som inte redan har lärarexamen och vill bli behörig SFI-lärare gäller att läsa minst 180 högskolepoäng*** för att sedan läsa KPU,... Läs hela svaret -
Lärare inom SFI?
Till sommaren tar jag min grundlärarexamen (årskurs F-3) men jag skulle vilja utöka min lärarlegitimation så jag kan undervisa inom SFI. Vad behöver jag läsa till för kurser för att kunna göra detta?
Hen, som redan har Lärarexamen, kan läsa 30 högskolepoäng i ämnet SAS, svenska som andraspråk, och sedan ansöka om utökning av lärarlegitimationen och på så sätt få... Läs hela svaret -
Hur blir man SFI-lärare?
Hejsan, jag vill ha tips på hur en person som idag arbetar som tolk kan bli behörig SFI-lärare. I första hand utbildningar inom Stockholms-område sökes. mvh Studie- och yrkesvägledare
Hejsan!Att hen som vill bli SFI-lärare arbetar som tolk är bra! Då kan hen flera språk! men, för att uppnå formell behörighet som SFI-lärare, spelar det tyvärr ingen roll att hen... Läs hela svaret -
Förskollärare till SFI lärare?
Hej! Jag har en kollega som är utbildad förskollärare, och sedan via ”lärarlyftet” pluggat vidare till SFI lärare och lärare för svenska som andraspråk. Jag är också förskollärare och skulle vilja studera vidare till...
Hej Fanny;det första jag tänker på att du ska försöka komma in i ngt. projekt - på samma sätt som din kollega har gjort.Info om den "vanliga" utbildningsvägen till yrket SFI-lärare - var god se avsnitt UTBILDNING på Framtid.se/yrke/sfi-larare -
Hur bli SFI lärare?
Jag läser till grundskollärare på VAL och arbetar också som lärare åk 1-6. Jag vill kunna undervisa på SFI och vill veta hur jag kan komplettera min utbildning. Jag har läst på Framtid.se att det krävs ytterligare 30 poäng i ämnet svenska som andraspråk för en person med lärarlegitimation för...
Hej Pamela, det är Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som har "sista ordet" och hur de tolkar reglerna eller vilka undantag som de kan göra - kan inte vi svara om. Testa vänd dig direkt till... Läs hela svaret -
Kan man jobbar som Sfi lärare med lärarexamen utan lärarlegitimation?
Hej, Jag har jobbat 5 år som lärare med barn i mitt hemland och här (i Stockholm) 4 år som grundskollärare. Jag har lärarexamen och pluggade i Sfi och Komvux till svenska som andraspråk 3 men har inte lärarlegitimation än (Jag...
Hej M, det är arbetsgivaren, det viII säga den som anstäIIer dig och kommer att betaIa din Iön, som bestämmer. Om de får sökande tiII tjänsten... Läs hela svaret -
Hur många poäng?
Hej, jag är legitimerad lärare med svenska 1-6 och svenska som andraspråk 1-3 men jag vet inte hur många poäng jag har i dessa ämnen, när jag söker jobb. Jag vill undervisa Sfi och jag vet inte hur många poäng jag behöver läsa upp.
Hej Sandra! För att bli Behörig SFI-lärare>> ställs det vissa krav. Många gånger går det dock att få jobb som obehörig lärare, men det vet du själv om, eller hur? :) I... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga