Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31967 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'lärarlegitimation' (85 st.)
-
KBT terapeut - Legitimerad eller icke legitimerad?
Hej Jag har gått Psykologiprogrammet på Luleå Universitet, har en fil mag. examen i psykologi. Har jobbat som beteendevetare inom Företagshälsan, och är idag samtalsterapeut inom hälso & sjukvård. Skulle behöva förkovra mig med att bli...
Hej!För att kunna få ut legitimation från socialstyrelsen för att kunna i Sverige kalla sig för leg.psykoterapeut och få lov att jobba som Psykoterapeut måste man i sin... Läs hela svaret -
Läsa KPU men undervisa för vuxna?
Hej! Jag har tänkt att läsa en kompletterande lärarutbildning på Karlstads universitet på 60 högskolepoäng (inom spanska). Jag står i valet mellan att välja KPU 60 hp med inriktning mot gymnasieskolan, eller KPU 60 med inriktning årskurs...
Hej!När det är lärarbrist får även obehöriga lärare undervisa. ang.möjlighet att undervisa på komvux och på andra ställen där man undervisar vuxna så... Läs hela svaret -
Vad behöver jag läsa?
Hej! Jag är intresserad av hälsokost och hur kroppen mår när man äter rätt kost. Om jag skulle vilja lära mig vilka plantor och örter som är basiska på PH skalan och stärkelse fria samt hur de påverkar kroppen positivt och vad...
För att lära dig mer om basiska växter och örter på pH-skalan samt deras positiva effekter på kroppen, kan du utforska böcker och resurser om växtbaserad kost, örtmedicin och... Läs hela svaret -
Kan jag bli legitimerad gymnasielärare inom ett specifikt ämne?
Hej. Jag vill i första hand plugga antingen en Yh-utbildning eller en kandidatexamen inom antingen programmering/IT eller ekonomi. Därefter vill jag arbeta med det. Men i framtiden så skulle jag också vilja jobba som gymnasielärare inom det jag pluggat tidigare. Kan...
Hej,lärarutbildningar och lärarlegitimationer är många gånger ganska komplicerat att redogöra för. Vad gäller KPU, så vet man inte hur länge... Läs hela svaret -
Hur blir jag psykologilärare?
Hej! Jag är en utbildad socionom och har läst 30 HP psykologi inom socialtarbete. Jag vill bli en psykologilärare på gynasial nivå och undrar hur jag ska gå tillväga för att kunna bli det. Skulle jag kunna få vägledning, tack!
Hej,kika gärna på framtid.se/yrke/psykologilarare och bland annat på stycket UTBILDNING i yrkespresentationen där.För att i Sverige bli "behörig lärare" ska man ha... Läs hela svaret -
Vilka kurser/program behöver jag läsa för att bli behörig IKT pedagog?
Jag har en utländsk universitetsutbildning som är utvärderad till "Kandidatexamen i datateknik" i Sverige. Jag gillar pedagogik arbete och skulle vilja jobba som IKT pedagog så undrar jag om vilka kurser/program på universitetsnivå jag behöver...
Hej,det vi vet om yrket IKT-pedagog visar vi i presentationen på Framtid.se/yrke/iktpedagogenligt de uppgifter vi har är det svårt att få jobb som IKT-pedagog; just... Läs hela svaret -
Psykologi som andra ämne gymnasiet?
Hej. Jag undrar: Till en ämneslärarexamen gymnasiet med psykologi som andra ämne. Jag är (1) osäker på vad jag kan tillgodoräkna mig av mina tidigare studier och (2) vad jag behöver ha för att arbeta med psykologi på gymnasiet som andra...
Hej! Det som en allmän studie- och yrkesvägledare känner till finns att läsa i yrkespresentationen Psykologilärare på framtid.se/yrke/psykologilarare Om du vill ansöka om... Läs hela svaret -
Behöver jag komplettera med universitetskurser för att få lärarleg?
Hej, jag har en utländsk lärarexamen i engelska och franska. Här är mina utbildningar: Utbildning 1: Fem år Lärarutbildning Utbildning 2: Ett år Specialistutbildning inom skolförvaltning Utbildning 3: Två år masterutbildning inom utbildningsvetenskap Mitt modersmål är spanska och jag har...
Hej Paula!Det är skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som bestämmer i den frågan. Du kan även försöka få svar från... Läs hela svaret -
Är det tillräckligt med matte 1a?
Hej Jag har pluggat färdigt förskollärare programmet i Spanien, men måste komplettera och göra en kurs på 7.5hp på universitetet. För att få tillgång till universitetet behöver jag ha Svenska som andraspråk 3, engelska 6 och matematik 1 enligt antagning.se., för att jag avslutade min...
Hej Melissa,du i din fråga skriver "För att få tillgång till universitetet behöver jag ha Svenska som andraspråk 3, engelska 6 och matematik 1 enligt antagning.se." det är... Läs hela svaret -
Hur blir jag lärare genom att studera Pedagogik i universitet?
Hur kan jag få lärarutbildningen efter att ha studerat pedagogik programmet i universiteten? Behöver jag studera vidare på något sätt eller hur går det till? Vilken lärare kan jag bli förutom förskolelärare?
Hej Barbareata!Sedan några år tillbaka är en "riktig/behörig lärare" i Sverige hen som har lärarlegitimation från skolverket. Skolverket... Läs hela svaret -
Kan jag fortsätta utbildning i Sverige, påbörjad i annat EU-land?
Hej, Jag en svensk medborgare, som nu har pluggat två av fyra år på en lärarutbildning i Bulgarien. Jag funderar nu på att flytta tillbaka till Sverige och undrar om det skulle vara möjligt för mig att fortsätta mina studier till lärare...
Hej Stina!mitt förslag är att du söker till det lärarprogrammet som du vill senare ta examen ifrån och om du kommer in - ansöker du om Tillgodoräknande av... Läs hela svaret -
Fysioterapeut läsa KPU biologilärare?
Hej! Jag läser nu fysioterapeut. Jag är nyfiken på hur mycket jag skulle behöva lösa till för att bli lärare i biologi högstadiet eller gymnasiet genom att läsa KPU. Förstår att jag behöver läsa pedagogik men jag är...
Hej Ludvig,reglerna kan ändras över tid. Vad som gäller idag, enligt vad jag som är en allmän Studie- och yrkesvägledare (ej expert på just lärarutbildningar) vet är att man... Läs hela svaret -
Engelskalärare?
Hej, vilka kurser krävs för att bli en utbildad engelskalärare?
Hej Sarah,behörig lärare i Sverige är hen med lärarlegitimation för rätt ålder på eleverna och de rätta ämnena i sin lärarexamen (undervisningsämnena). Att bli lärare i ett... Läs hela svaret -
Vilka kurser ska en fritidspedagog läsa för att få undervisa i matte?
Hej, fritidspedagog som utbildade sig 2000-2003 vill få behörighet att undervisa i matte upp till åk 6. Hon vill samtidigt arbeta deltid så det är distans som gäller, är inte heller aktuell för VAL. Vad ska hon läsa in? Hon har 180 hp...
Hej Emma!När det är lärarbrist, får även obehöriga undervisa (här gäller det i så fall rektors/arbetsgivarens bedömning). Om man i... Läs hela svaret -
Alternativa vägar till textilslöjdslärare?
Hej! Jag undrar över alternativa vägar till att börja jobba som textilslöjdslärare på grundskolan, dvs förutom att gå lärarprogrammet. Jag har nämligen två barn som tar mycket av min tid samt inte tillräckligt med CSN-stöd...
Hej Kim!för att kunna få ut lärarlegitimation, måste man som regel i grunden ha lärarexamen.När det är lärarbrist kan man många gånger (tyvärr) få... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga